Strona BIP  Szkoły Podstawowej w Krojczynie   www.dobrzyn.pl
Archiwum
ORPEG
Dane
Statut Szkoły
Szkoła
Organy
Dyrektor
Struktura Organizacyjna
Rady Rodziców
Organizacja Szkoły
Regulaminy i Programy
Regulaminy
Realizowane Programy
Procedury
° Procedura awans zawodowy
° Procedura dowozenia uczniów
° Procedura kontroli realizacji obowiązku szkolnego
° Procedura kryteria wyboru programu nauczania
° Procedura nakładania kar na ucznia
° Procedura organizowania indywidualnego nauczania
° Procedura postępowania w sytuacjach szczególnych zagrożeń związanych ze środkami odurzającymi i substancjami psychotropowymi
° Procedura postępowania w sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu uczniów
° Procedura udzielania zgody na realizację przez ucznia indywidualnego toku nauki
° Procedura zmiany ststutu szkoły
° Procedury prowadzeniadokumentacji przebiegu nauczania
° Procedury rekrutacji dzieci do szkoły
Inne
Działalność Szkoły
Sprawozdania finansowe
Ochrona danych
Mienie Szkoły
Wyniki sprawdzianu końcowego w kl. VI
Inform. nieudostępnione
Serwis
Wyszukiwarka
Redakcja Biuletynu
Instrukcja obsługi
Rejestr zmian
Statystyka odwiedzin
 Procedury > Procedura awans zawodowy strona główna 

Procedura awans zawodowy

Organizacja Awansu Zawodowego Nauczycieli
w Szkole Podstawowej im. Tadeusza Kościuszki w Krojczynie.


Procedury odbywania stażu przez nauczycieli i ich ocena

 

I. Postanowienia ogólne.


§ 1


1. Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:
1) Szkole - należy przez to rozumieć Szkołę Podstawową im. T. Kościuszki w Krojczynie,
2) Ustawie - należy przez to rozumieć ustawę Karta Nauczyciela,
3) Rozporządzeniu - należy przez to rozumieć Rozporządzenie Ministra Edukacji narodowej Sportu z dnia 1 grudnia 2002 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli ( DZ. U. 2004/260/2593 ),
4) Dyrektorze - należy przez to rozumieć Dyrektora Szkoły Podstawowej im. T. Kościuszki w Krojczynie .
5) Nauczycielu - należy przez to rozumieć nauczycieli odbywających staż na określony stopień awansu zawodowego.
6) Dorobku zawodowym – należy przez to rozumieć trwałe, potwierdzone i pozytywnie ocenione rezultaty pracy nauczyciela na płaszczyźnie rozwoju i sukcesów jego wychowanków oraz w odniesieniu do rozwoju szkoły. Wzbogacanie przez nauczyciela metod, organizacji i warsztatu pracy własnej i innych nauczycieli.
2. Poniższe przepisy obowiązują nauczycieli, którzy odbywają staż w Szkole Podstawowej im. T. Kościuszki w Krojczynie.

II. Zasady odbywania stażu.


§ 2


1. Nauczyciel rozpoczyna staż z początkiem roku szkolnego, nie później jednak niż
w ciągu 14 dni od dnia rozpoczęcia zajęć, na swój wniosek skierowany do dyrektora szkoły, z tym, że nauczyciel stażysta rozpoczyna staż bez złożenia wniosku.
2. Ustala się wzór wniosku, który stanowi załącznik 1.


§ 3


Przerwanie stażu oraz jego późniejsza kontynuacja odbywa się na zasadach opisanych w ustawie.


§ 4


1. W okresie odbywania stażu nauczyciel stażysta, nauczyciel kontraktowy, nauczyciel mianowany realizują zadania i wymagania określone w planie rozwoju zawodowego, niezbędne do uzyskania kolejnego stopnia awansu zawodowego.
2. Zadania i wymagania, o których mowa w ust.1 określają przepisy rozporządzenia.


§ 5


1. Nauczyciel, który nie uzyskał akceptacji komisji kwalifikacyjnej lub nie zdał egzaminu przed komisją egzaminacyjną odbywa, na swój wniosek i za zgodą dyrektora szkoły, dodatkowy staż.
2. Zasady odbywania dodatkowego stażu określają przepisy ustawy.

III. Plan rozwoju zawodowego. Sprawozdanie z realizacji planu.

§ 6


1. W okresie stażu nauczyciel realizuje własny plan rozwoju zawodowego zatwierdzony przez dyrektora szkoły, uwzględniający zakres wymagań zawartych w ww. rozporządzeniu. Plan rozwoju zawodowego jest indywidualnym dokumentem nauczyciela i jego forma nie podlega wytycznym dyrektora szkoły.
2. Plan rozwoju zawodowego musi uwzględniać zadania i wymagania dla poszczególnych stopni awansu określone w przepisach rozporządzenia oraz specyfikę i potrzeby szkoły wynikające z Planu Rozwoju Szkoły, Programu Wychowawczego i innych szkolnych dokumentów.
3. Nauczyciel kontraktowy i mianowany projekt planu zawodowego dołącza do wniosku o rozpoczęcie stażu, zaś nauczyciel stażysta przedkłada projekt planu zawodowego w ciągu 20 dni od dnia rozpoczęcia zajęć.
4. Dyrektor analizuje plan pod względem zgodności z wymaganiami rozporządzenia oraz z potrzebami szkoły. Jeżeli plan nie zawiera wszystkich elementów, dyrektor wyznacza datę uzupełnienia braków (do 25 dni od dnia rozpoczęcia zajęć ).
5. Dyrektor zatwierdza plan rozwoju zawodowego nauczyciela w ciągu 30 dni od dnia rozpoczęcia zajęć załącznik 2.
6. Plan rozwoju zawodowego sporządza się przy wykorzystaniu techniki komputerowej.
7. W czasie trwania stażu nauczyciel może wprowadzać zmiany w planie rozwoju zawodowego za zgodą dyrektora szkoły.
8. W planie rozwoju zawodowego nauczyciel stażysta i nauczyciel kontraktowy uwzględnia zajęcia prowadzone z uczniami, w obecności opiekuna stażu lub dyrektora szkoły.
9. Zajęcia, o których mowa w ust.8 nauczyciel stażysta prowadzi w wymiarze określonym w rozporządzeniu. Nauczyciel kontraktowy prowadzi zajęcia w wymiarze dwóch zajęć w semestrze .

§ 7

1. Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciel składa dyrektorowi szkoły w terminie 30 dni od dnia zakończenia stażu.
2. Sprawozdanie ma charakter informacyjno-dokumentacyjny, wskazuje sposób wykonania zadań określonych w planie rozwoju i osiągnięte efekty.

§ 8

1. Nauczyciel przedkłada dyrektorowi szkoły, okresowe sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego w danym roku szkolnym, z wyłączeniem roku, w którym staż się kończy.
    1) nauczyciel stażysta – po I semestrze,
    2) nauczyciel kontraktowy – raz na rok,
    3) nauczyciel mianowany – raz na rok.
2. Do sprawozdania okresowego nauczyciel może dołączać, w formie załączników, dokumentację potwierdzającą realizację zadań w danym roku, która została podpisana przez dyrektora.

IV. Dokumentowanie realizacji zadań wynikających
z planu rozwoju zawodowego.

§ 9

1. Nauczyciel dokumentuje realizację zadań określonych w planie rozwoju zawodowego.
2. Nauczyciel na bieżąco przedkłada dyrektorowi szkoły materiały, które zostaną wykorzystane w dokumentacji przedstawionej komisji kwalifikacyjnej lub egzaminacyjnej, celem ich potwierdzenia.
3. Materiały, o których mowa w ust.2 oraz inne dokumenty dotyczące awansu zawodowego przygotowywane są przy użyciu techniki komputerowej.


§ 10

1. Przeprowadzanie badań, których wyniki zostaną wykorzystane do udokumentowania realizacji zadań wynikających z planu rozwoju zawodowego, w klasach wybranych przez nauczyciela może być wykonane po uzyskaniu zgody dyrektora szkoły.
2. Badania, o których mowa w ust.1 muszą dotyczyć obszarów pracy szkoły z uwzględnieniem funkcjonujących w szkole standardów pracy.
3. Przeprowadzenie badań potwierdza się wpisem do dziennika lekcyjnego w tabeli „Wydarzenia z życia klasy”.

§ 11

1. Programy i przedsięwzięcia opracowane przez nauczyciela muszą wynikać z potrzeb szkoły, a ich wdrożenie ma podwyższać jakości pracy nauczyciela i szkoły oraz przynosić wymierne korzyści uczniom.
2. Programy i przedsięwzięcia, o których mowa w ust.1, przed ich wdrożeniem, muszą uzyskać akceptację dyrektora szkoły.

§ 12

1.Potwierdzenie współpracy z pedagogiem, psychologiem, pracy w zespole przedmiotowym, uczestnictwa w WDN-ie ma charakter notatki pisemnej.
2. Do biblioteki szkolnej nauczyciel może przekazać tylko te materiały, które uzyskały akceptację dyrektora szkoły.

V. Rola i zadania opiekuna stażu

§ 13

Nauczycielowi stażyście i nauczycielowi kontraktowemu odbywającemu staż dyrektor szkoły przydziela opiekuna stażu załącznik 3 a i b.

§ 14


1. Zadaniem opiekuna stażu jest:

    1) udzielanie nauczycielowi wszelkiej pomocy w opracowaniu i realizacji planu rozwoju,
    2) opracowanie, wspólnie z nauczycielem, dokumentu określającego zasady i formy współpracy, który uwzględniał będzie:
        • spotkania informacyjne (dotyczące procedury awansu, prowadzenia dokumentacji, regulaminu i statutu szkoły, itp.),
        • spotkania instruktażowo-konsultacyjne (formy i metody pracy, procedury, itp.),
        • spotkania poświęcone omawianiu wykonanych zadań, doświadczeń nabywanych podczas pracy w szkole, rozwiązywaniu trudności,
        • obserwację przez opiekuna stażu zajęć prowadzonych przez nauczyciela i ich omawianie,
        • udział nauczyciela w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu i ich omawianie,
        • opracowanie projektu oceny dorobku zawodowego za okres stażu.
2. Opiekun stażu przedkłada dyrektorowi szkoły po I semestrze ( nauczyciel stażysta lub raz w roku ( nauczyciel kontraktowy ), informację dotyczącą współpracy z nauczycielem odbywającym staż i realizacji przez niego zadań wynikających z planu rozwoju zawodowego w danym roku szkolnym.
3. Dopuszcza się możliwość złożenia wspólnego sprawozdania przez nauczyciela odbywającego staż i opiekuna stażu.
4. Zapisy ust.2 nie stosuje się w ostatnim roku trwania stażu nauczyciela kontraktowego.

VI. Ocena dorobku zawodowego za okres stażu

§ 15


1. Ocenę dorobku zawodowego za okres stażu ustala, z uwzględnieniem stopnia realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela, dyrektor szkoły.
2. Ocena dorobku zawodowego nauczyciela może być pozytywna lub negatywna. Ocena sporządzona jest na piśmie i zwiera uzasadnienie oraz pouczenie o możliwości wniesienia odwołania- załącznik 4.

§ 16


1. Ocenę negatywną dorobku zawodowego za okres stażu otrzymuje nauczyciel, który:
w okresie stażu nie wykazał się żadnym dorobkiem zawodowym lub tak nieznacznym, że nie można stwierdzić rozwoju i postępu w jego pracy i w wynikach tej pracy.
2. Podstawą do ustalenia negatywnej oceny dorobku zawodowego za okres stażu, poza przypadkami wymienionymi w ust.1, jest:
a) niezrealizowanie przez nauczyciela 25 % zadań określonych w planie rozwoju zawodowego z przyczyn subiektywnych, leżących po stronie nauczyciela, dla których nie ma obiektywnego usprawiedliwienia,
b) negatywna opinia (lub sugerująca taką interpretację) Komitetu Rodzicielskiego, poparta określonymi faktami,
c) negatywna ocena dorobku zawodowego sporządzona przez opiekuna stażu,
d) systematycznie obniżający się poziom wiedzy i umiejętności uczniów i wychowanków nauczyciela, ustalony obiektywnymi narzędziami pomiaru wewnętrznego i zewnętrznego, w porównaniu z wynikami badań przeprowadzonych w latach poprzednich,
e) nie respektowanie zapisów zawartych w przepisach niniejszego dokumentu.
3. Kryteria określone w ust.2 stosuje się rozdzielnie.

VII. Postanowienia końcowe

§ 17


Przepisy dokumentu Organizacja Awansu Zawodowego Nauczycieli w Szkole Podstawowej im. Tadeusza Kościuszki w Krojczynie wchodzą w życie z dniem 01.09.2004r.


§ 18


Nauczyciele, którzy rozpoczęli staż przed dniem 01.09.2004r. podlegają przepisom niniejszego dokumentu, z zastrzeżeniem §6 ust.6.

Opracowanie: Elżbieta Zalewska Dyrektor Szkoły Podstawowej im. T. Kościuszki w Krojczynie

 

 Procedura awans zawodowy.doc
Data wprowadzenia informacji 2015-02-06 18:41:25 Informację zaktualizowano 2015-02-06 18:44:28, wprowadzający: Administrator PBIP
wersja do druku