PROGRAM WYCHOWAWCZO - PROFILAKTYCZNY SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. TADEUSZA KOŚCIUSZKI W KROJCZYNIE
Program Wychowawczo-Profilaktyczny Szkoły Podstawowej im. Tadeusza Kościuszki w Krojczynie został uchwalony przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.
I. Wstęp. Program adresowany jest do całej społeczności szkolnej. Podstawowym założeniem systemu wychowawczo-profilaktycznego naszej szkoły jest wszechstronny rozwój osobowości ucznia, przygotowanie go do pełnienia określonej roli w społeczeństwie, do bycia człowiekiem uczciwym, przekonanym, że człowiek istnieje dla świata, a świat dla człowieka, zapewnienie mu solidnych podstaw do dalszego kształcenia się tak, aby potrafił selekcjonować dane, docierać do źródeł wiedzy, oceniać ich rzetelność, umiejętnie posługiwać się wiedzą. Uczeń czuje się w naszej szkole bezpiecznie zna zagrożenia współczesnego świata, potrafi radzić sobie w sytuacjach trudnych. Ogólne uwagi dotyczące realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego.
Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny jest elastyczny, a podejmowane działania i ich efekty poddawane będą ciągłej analizie w celu wprowadzania w nim na bieżąco niezbędnych zmian.
1. Treści programu wychowawczo-profilaktycznego są realizowane przez wszystkich nauczycieli – wychowawców, nauczycieli zajęć edukacyjnych i specjalistów szkoły. 2. W zależności od wyników diagnozy sytuacji wychowawczej w szkole rada pedagogiczna, z udziałem uczniów i rodziców, może ustalić priorytety w pracy wychowawczej i profilaktycznej. 3. Na podstawie programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły wychowawca z udziałem uczniów planuje zadania wychowawcze dla klasy na dany rok szkolny. Podstawą do planowania działań wychowawczych i profilaktycznych są przede wszystkim potrzeby wychowanków oraz diagnoza sytuacji wychowawczej klasy. Plan wychowawczo-profilaktyczny klasy jest przedstawiany rodzicom do zaopiniowania wraz z zaproszeniem do włączenia się w realizację zadań. 4. Wychowawca klasy może zwrócić się o pomoc w diagnozie, planowaniu pracy oraz realizacji zadań wychowawczych i profilaktycznych do specjalistów szkoły lub spoza niej. 5. Zadania wychowawcze i profilaktyczne w klasie realizują wszyscy nauczyciele uczący w danej klasie, uwzględniając specyfikę swoich zajęć edukacyjnych, różnorodność form aktywności uczniów, ich potrzeby i oczekiwania.
Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły obejmuje:
1. Powinności wychowawcze będąc wymiarem pracy edukacyjnej każdego nauczyciela, określone w ramach zadań ogólnych szkoły. 2. Powinności i treści wychowawcze dla poszczególnych zajęć edukacyjnych. 3. Powinności wychowawców klasowych. 4. Wychowawcze treści zawarte w statucie szkoły. 5. Harmonogram działań doraźnych i okolicznościowych szkoły. 6. Istniejące lub tworzone zwyczaje i obyczaje szkoły. 7. Zasady współpracy wychowawczej z rodzicami. 8. Zasady współpracy wychowawczej z samorządami. 9. Zasady funkcjonowania oraz zadania samorządu uczniowskiego.
II. Podstawa prawna.
Art. 84 ust 2 pkt 1 i 2 ustawy Prawo Oświatowe ( DzU z 2017 r.poz.59)
III. Cele programu wychowawczego-profilaktycznego. Cel główny : Kształtowanie osobowości młodego człowieka, myślącego, tolerancyjnego i kreatywnego Polaka i Europejczyka.
Cele szczegółowe: 1. Stworzenie warunków sprzyjających wszechstronnemu rozwojowi intelektualnemu uczniów i zapewnienie im rozwoju wszystkich sfer osobowości. 2. Promowanie szacunku dla każdego człowieka i jego godności osobistej, tolerancji dla inności oraz sprawiedliwości społecznej. Kształtowanie uniwersalnych wartości oraz wychowanie patriotyczne i obywatelskie. 3. Realizacja założeń programu wychowawczo-profilaktycznego uwzględniającego także: potrzeby wychowawcze uczniów, promocję szacunku dla innych ludzi i dla siebie, formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej. 4. Motywowanie uczniów do wysiłku i pracy nad sobą. Dostrzeganie osiągnięć uczniów i prawidłowa ich ocena. 5. Wpływ poprzez działania wychowawcze na: wychowanie do życia w rodzinie, promowanie zdrowego stylu życia, zapobieganie patologiom i uzależnieniom oraz przeciwdziałanie agresji. 6. Systematyczne rozpoznawanie potrzeb w zakresie opieki nad uczniami i zapewnienie im odpowiednich form pomocy. Współpraca z osobami i instytucjami powołanymi do udzielania pomocy. 7. Wspólne uczestnictwo rodziców i nauczycieli w spójnych i jednolitych działaniach szkoły. 8.Działania profilaktyczne wynikają z systematycznego rozpoznawania i diagnozowania zagrożeń. Prowadzą do ograniczenia i eliminowania zachowań ryzykownych młodzieży, wzmocnienia czynników chroniących przed zagrożeniami, kształtowania prawidłowych relacji międzyludzkich, budzenia aspiracji życiowych i przeciwdziałania bierności społecznej oraz kształtowania krytycznego myślenia i wspomagania uczniów w konstruktywnym podejmowaniu decyzji w sytuacjach trudnych, zagrażających prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu. 9. Kształtowanie osobowości młodego człowieka, który potrafi poradzić sobie z zagrożeniami bezpieczeństwa i zdrowia. Ma poczucie własnej wartości i jest odpowiedzialny za własne zdrowie. 10.Wszechstronny rozwój każdego ucznia oraz wyposażenie go w odpowiednią wiedzę i umiejętności w zakresie radzenia sobie z zagrożeniami współczesnego świata. 11. Monitorowanie efektów działań wychowawczych, ,opiekuńczych i profilaktycznych. Wprowadzanie niezbędnych zmian. Ewaluacja programu wychowawczo-profilaktycznego.
IV. Zadania szkoły.
* Zadania szkoły jako środowiska wychowawczego. • Zapewnienie opieki wychowawców nad prawidłowym, wszechstronnym rozwojem podopiecznych. • Rozwijanie indywidualnych zainteresowań ucznia. • Przygotowanie uczniów do życia w społeczności lokalnej. Wdrażanie uczniów do różnych form aktywności społecznej. • Przygotowanie wychowanka do samodzielnego życia. • Koordynowanie oddziaływań wychowawczych domu, szkoły i środowiska rówieśniczego. • Systematyczne rozpoznawanie zagrożeń istniejących w szkole i środowisku ucznia.
• Eliminowanie lub zmniejszenie zachowań ryzykownych występujących wśród uczniów.
• Zaangażowanie rodziców do współpracy przy realizacji działań profilaktyczno-wychowawczych.
• Współpraca z instytucjami wspierającymi szkołę i rodzinę w realizacji zadań profilaktycznych i wychowawczych.
• Kreowanie pozytywnego klimatu społecznego w szkole - zapewnienie bezpieczeństwa członkom społeczności szkolnej.
• Ochrona i promocja zdrowego stylu życia.
• Przeciwdziałanie uzależnieniom.
• Przeciwdziałanie agresji i przemocy, w tym agresji w przestrzeni cyfrowej.
• Indywidualizacja pracy dydaktyczno-wychowawczej z uczniem.
* Zadania nauczyciela wychowawcy.
Nauczyciele w swojej pracy wychowawczej, wspierając w tym zakresie obowiązki rodziców, winni zmierzać do tego, aby uczniowie w szczególności: 1. Znajdowali w szkole środowisko wszechstronnego rozwoju osobowego (w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym). 2. Rozwijali w sobie dociekliwość poznawczą, ukierunkowaną na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna w świecie. 3. Mieli świadomość życiowej użyteczności zarówno poszczególnych przedmiotów szkolnych, jak i całej edukacji na danym etapie. 4. Stawali się coraz bardziej samodzielni w dążeniu do dobra w jego wymiarze indywidualnym i społecznym, godząc umiejętnie dążenie do dobra własnego z dobrem innych, odpowiedzialność za siebie i odpowiedzialność za innych, wolność własną z wolnością innych. 5. Poszukiwali, odkrywali i dążyli na drodze rzetelnej pracy do osiągnięcia wielkich celów życiowych i wartości ważnych dla odnalezienia własnego miejsca w świecie. 6. Uczyli się szacunku dla dobra wspólnego jako podstawy życia społecznego oraz przygotowywali się do życia w rodzinie, w społeczności lokalnej i w państwie w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych. 7. Przygotowywali się do rozpoznawania wartości moralnych, dokonywania wyborów i hierarchizacji wartości oraz mieli możliwość doskonalenia się. 8. Kształtowali w sobie postawę dialogu, umiejętność słuchania innych i rozumienia ich poglądów; umieli współdziałać i współtworzyć w szkole wspólnotę nauczycieli i uczniów.
* Zadania wychowawców klasowych Zadaniem wychowawcy jest: 1. Opracowanie i realizacja klasowego planu wychowawczego dostosowanego do potrzeb i możliwości uczniów danej klasy. 2. Rozpoznanie środowiska wychowawczego uczniów pod względem zagrożeń patologicznych, zapoznanie się z sytuacją domową i materialną ucznia, jego problemami. (Może to zrealizować poprzez ankiety, indywidualne rozmowy, współpracę z pedagogiem.) 3. Stała współpraca z rodzicami, włączanie ich w życie klasy, wspieranie rodziców w ich procesie wychowania. 4. Rozwiązywanie bieżących problemów i sytuacji konfliktowych w klasie. 5. Współpraca z innymi nauczycielami – wychowawcami, pedagogiem szkolnym. 6. Rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń szkolnych uczniów i podejmowanie próby ich rozwiązania. 7. Integracja zespołu klasowego. W celu integracji zespołu klasowego wychowawca powinien zachęcać uczniów i współorganizować z nimi różne imprezy klasowe – kulturalne, sportowe, wycieczki, wyjazdy do kina czy do teatru. 8. Organizowanie imprez klasowych i szkolnych. 9. Kultywowanie szkolnych tradycji. 10. Systematyczne prowadzenie dokumentacji klasowej
* Zadania poszczególnych organów statutowych szkoły.
Rada Rodziców Reprezentuje interesy wychowawcze rodziców i odpowiada za prawidłowe relacje szkoła - wychowawca - uczeń - rodzice. Jest rzecznikiem rodzinnego modelu wychowania opartego na więziach rodzinnych. Rodzice decydują o metodach i formach wychowania swoich dzieci, uwzględniając istniejące przepisy prawne w tym zakresie (Karta Praw Dziecka, Kodeks Rodzinny). Rada Pedagogiczna Wspomaga rodzinę w jej naturalnych prawach do wychowania poprzez dostarczanie kompetentnych informacji o przyczynach zachowania się ucznia oraz sposobach wprowadzania korekt wychowawczych. Ułatwia i stwarza możliwości kontaktu rodziców z poradnią psychologiczno-pedagogiczną i specjalistami z dziedziny medycyny i psychologii. Uchwala zasady motywowania zachowań uczniów z uwzględnieniem kryteriów przyjętych w statucie szkoły.
Samorząd Uczniowski Wyraża opinię na temat sposobu i celowości organizowania imprez i uroczystości szkolnych. Decyduje, w ramach kompetencji określonych w statucie, o realizowanych przez szkołę zadaniach. Reprezentuje uczniów na zewnątrz oraz ocenia sytuację wychowawczą w szkole. Pedagog szkolny
Ma obowiązek niesienia wszechstronnej pomocy dzieciom, ma obowiązek ścisłej współpracy z policją i z sądem dla nieletnich, w sposób zdecydowany reaguje na obecność w szkole osób obcych, które swoim zachowaniem stwarzają zagrożenie dla ucznia, diagnozuje problemy wychowawcze, poprzez działania wychowawcze kształtuje wśród uczniów i rodziców świadomość prawną w zakresie ponoszenia konsekwencji za popełniony czyn, doskonali się w zakresie wychowania i profilaktyki,
V. Zasady współpracy nauczycieli z rodzicami.
• Nauczyciele wspierają rodziców w dziedzinie wychowania. Podstawą współpracy rodziców i szkoły powinno być rozsądne partnerstwo, oparte na wzajemnym poszanowaniu praw i obowiązków. • Spotkania z rodzicami prowadzone są w formie warsztatów, spotkań: uczeń- nauczyciel – rodzic. • Pedagogizacja rodziców. Organizowanie prelekcji poświęconych zagadnieniom wychowawczym. • Włączenie rodziców do organizacji imprez szkolnych. Podziękowania dla rodziców w formie: listów gratulacyjnych, dyplomów, podziękowań na forum szkoły. • Prezentowanie umiejętności uczniów podczas zebrań z rodzicami. • Kontakt telefoniczny z rodzicami w razie potrzeby. • Pomoc rodzicom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.
VI. Sylwetka absolwenta Szkoły Podstawowej im. T. Kościuszki w Krojczynie.
Uczeń, który ukończył szkołę podstawową powinien: • szanować godność własną i drugiego człowieka, • dążyć do dobra w wymiarze indywidualnym i społecznym, • posiadać umiejętność wartościowania i oceny własnych zachowań, • być świadomym odpowiedzialności za swoje zachowanie i powierzone zadania, • dokonywać właściwych wyborów (kształcenie, życie osobiste), • dbać o zdrowie i rozwój psychofizyczny, • być aktywnym odbiorcą dzieł kultury, • mieć poczucie tożsamości regionalnej i narodowej, a także świadomość przynależności do Europy i świata, • być wrażliwym na ból i cierpienie drugiego człowieka, • umieć krytycznie oceniać swoje możliwości, odkrywać i rozwijać swoje zainteresowania, • znać, szanować i pielęgnować tradycje rodzinne, szkolne, narodowe oraz polskie dziedzictwo kulturowe, • być otwartym na europejskie i światowe wartości kultury, dostrzegać i szanować piękno otaczającego świata (środowisko)
VII. Kryteria efektywności.
Uczeń:
Wszyscy uczniowie naszej szkoły są podatni oddziaływaniom tego programu.
Nauczyciele:
Wszyscy nauczyciele realizują Program Wychowawczo- Profilaktyczny, a w szczególności nauczyciele wychowawcy uwzględniają go przy realizacji klasowych planów pracy.
Rodzice:
Rodzice uczniów naszej szkoły znają i akceptują program oraz czynnie współpracują przy jego realizacji.
W naszej szkole pamiętamy o tym, że uczniowie/ dzieci przedszkolne: - otrzymują dość zachęty, aby uczyły się śmiałości, - w pełni aprobowani uczą się lubić się samych siebie, - często słyszą słowa uznania, uczą się stawiać sobie cele, - wychowani są w poczuciu bezpieczeństwa, uczą się ufać sobie i innym, - otaczani rzetelnością i uczciwością uczą się, czym jest prawda i sprawiedliwość, - dzieci, które mają trudności w nauce, potrzebują naszego zrozumienia, wsparcia,
VIII. Struktura oddziaływań wychowawczych i profilaktycznych.
Dyrekcja: dba o prawidłowe funkcjonowanie szkoły, o poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej szkoły, o kształtowanie twórczej atmosfery pracy w szkole, wspiera finansowo i organizuje działania profilaktyczne w środowisku szkolnym, stwarza warunki do prawidłowej realizacji Konwencji Praw Dziecka oraz umożliwia uczniom podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i religijnej, czuwa nad realizowaniem przez uczniów obowiązku szkolnego, ma obowiązek organizowania spotkań szkoleniowych dla nauczycieli, dba o zapewnienie bezpieczeństwa na terenie szkoły,
Pedagog szkolny: ma obowiązek niesienia wszechstronnej pomocy dzieciom, ma obowiązek ścisłej współpracy z policją i z sądem dla nieletnich, w sposób zdecydowany reaguje na obecność w szkole osób obcych, które swoim zachowaniem stwarzają zagrożenie dla ucznia, diagnozuje problemy wychowawcze, poprzez działania wychowawcze kształtuje wśród uczniów i rodziców świadomość prawną w zakresie ponoszenia konsekwencji za popełniony czyn, doskonali się w zakresie wychowania i profilaktyki,
Nauczyciele: mają obowiązek reagowania na przejawy u dzieci niedostosowania społecznego, wspierają swoją postawą i działaniami pedagogicznymi rozwój psychofizyczny uczniów, udzielają pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych, w oparciu o rozpoznanie potrzeb uczniów, odpowiadają za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w szkole i poza jej terenem np. na wycieczkach szkolnych, świadczą pomoc psychologiczno-pedagogiczną w bieżącej pracy z uczniem
Wychowawcy klas: wychowawcy i pedagog szkolny prowadzą w różnych formach szkolenia, konsultacje dla rodziców, dążą w swojej pracy do integracji zespołu klasowego, sprawują opiekę wychowawczą nad uczniami szkoły, a w szczególności: tworzą warunki wspomagające ich rozwój i przygotowują do życia w rodzinie i w społeczeństwie, poznają warunki życia i nauki swoich wychowanków, uczą pozytywnego myślenia i stawiania na sukces poprzez rozwijanie poczucia własnej wartości, realizują w toku pracy wychowawczej treści i cele programowe programu wychowawczego szkoły, nadzorują pomoc psychologiczno- pedagogiczną w swojej klasie,
Rodzice: rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci, powinni zadbać o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez uczniów, proponować im pozytywne formy wypoczynku dostępne w szkole i w mieście,
IX. Metody i formy pracy. Metody pracy: • gry i zabawy, • dyskusja na forum grupy, • scenki rodzajowe, • twórczość plastyczna, techniczna i artystyczna, • konkursy, • trening umiejętności, • warsztaty poznawczo - doskonalące, • wycieczki tematyczne, turystyczno - krajoznawcze, • uroczystości szkolne, środowiskowe.
Formy pracy: • praca w zespołach zadaniowych, • praca w grupach, • praca indywidualna.
X. Realizacja zajęć wychowawczo- profilaktycznych.
Zadanie |
Sposób realizacji |
Dokumentacja |
Wzajemne poznanie się. |
1.Dzieci/ uczniowie biorą udział w zabawach integrujących grupę lub zespół klasowy. 2. Udział w uroczystościach szkolnych i klasowych |
Dokumentacja wychowawcy grupy/ klasy |
Tworzenie warunków rozwoju indywidualnych zainteresowań.
|
Tworzenie warunków rozwoju indywidualnych zainteresowań. 1.Prowadzenie zajęć: - koło plastyczne, - koło ekologiczno- przyrodnicze, - koło historyczne, - chór szkolny, - koło informatyczne, - koło matematyczne, - koło polonistyczne, - koło teatralne, - koło szachowe, - koło języka angielskiego, - SKS, 2.Indywidualna praca z uczniem wybitnie uzdolnionym- przygotowanie go do konkursu, olimpiady. Organizacja i uczestnictwo w różnego rodzaju konkursach. |
Dokumentacja szkolna |
Poznanie reguł zachowania w miejscach publicznych. |
1.Dzieci/ uczniowie stosują formy dobrego zachowania. 2. Biorą udział w imprezach kulturalnych z zachowaniem zasad bezpieczeństwa i dobrego zachowania. |
Dokumentacja wychowawcy grupy/ klasy. Obserwacja |
Przeciwdziałanie agresji i przemocy utrudniające życie we współczesnym świecie. |
1. Praca nad doskonalenie swojego charakteru i wyzbyciu się słabości. 2. Uczestnictwo w zajęciach mających na celu wyeliminowanie niepożądanych zachowań.
|
Dokumentacja wychowawcy grupy/ klasy Dziennik pedagoga |
Bezpieczeństwo. |
1. Nauczyciele zapoznają uczniów z regulaminami. 2. Organizacja pogadanek, zajęć warsztatowych dotyczących bezpieczeństwa. 3.Spotkanie z policjantem. 4. Zapoznanie uczniów z telefonami alarmowymi, z zasadami pierwszej pomocy. 5. Współpraca z ratownikami medycznymi. 6. Zapoznanie z zasadami BHP na lekcjach. 7. Realizacja programu „Bezpieczny pierwszak”
|
Dokumentacja wychowawcy grupy/ klasy Alarmy próbne przeciwpożarowe Dyżury nauczycieli w czasie przerw. Dziennik pedagoga |
Wdrażanie ucznia do samodzielności. |
1. Uczestnictwo w pogadankach dotyczących samodzielności w wykonywaniu czynności samoobsługowych i pracy na lekcji. 2. Samodzielne korzystanie z biblioteki szkolnej- uczniowie poznają zasoby i zachęcani są do czytelnictwa. 3. Samodzielnie korzystają ze stołówki szkolnej.
|
Dokumentacja wychowawcy grupy/ klasy Dziennik pedagoga Dziennik bibliotekarza |
Tolerancja dla inności. Prawaczłowieka i prawa dziecka. |
1. Uczniowie zostają zapoznani z Prawami Dziecka. 2. Znają swoje obowiązki. 3. Nauczyciele uświadamiają dzieciom, do kogo mogą się zwrócić z prośbą o pomoc. 4. Uczestniczą w pogadankach na temat tolerancji i szacunku dla drugiego człowieka.
|
Dokumentacja wychowawcy grupy/klasy Dziennik pedagoga |
Dbałość o dobry klimat w szkole. |
1.Badanie samopoczucia ucznia w szkole. 2. Obserwacja zachowań na tle rówieśników. 3. Współpraca z samorządem.
|
Dokumentacja wychowawcy grupy/ klasy Dziennik pedagoga |
Kształtowanie postaw obywatelsko- patriotycznych |
1. Uczniowie kultywują tradycje związane z najbliższą okolicą, krajem. 2. Poznają symbole narodowe i europejskie. 3. Uczestniczą w uroczystościach o charakterze szkolnym i państwowym.
|
Dokumentacja szkolna Kalendarz |
Przygotowanie uczniów do praktycznego wykorzystania wiedzy |
1.Nauczanie informatyki od I klasy. 2.Organizowanie lekcji wychowawczych, uczestniczenie w spektaklach teatralnych. 3.Korzystanie z różnorodnych źródeł informacji- wykonywanie projektów.
|
1.Nauczanie informatyki od I klasy. 2.Organizowanie lekcji wychowawczych, uczestniczenie w spektaklach teatralnych. 3.Korzystanie z różnorodnych źródeł informacji- wykonywanie projektów.
|
Propagowanie zdrowego stylu życia. |
1.Praca na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych, w organizacjach działających w szkole. 2.Uczestnictwo w konkursach i programach profilaktycznych. 3.Realizacja projektów: „Żyj smacznie i zdrowo”, „Gotuj z Lubellą” . 4. Kontynuacja projektu „Szkoła Promująca Zdrowie”. 5. Uczestnictwo w Pikniku Rodzinnym
|
Dokumentacja szkolna Kalendarz Dziennik pedagoga |
Eliminowanie napięć psychicznych spowodowanych niepowodzeniami szkolnymi oraz trudnościami w kontaktach z rówieśnikami. |
1.Organizacja zajęć dydaktyczno – wyrównawczych- nkpk, zajęć korekcyjno- kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych, terapia integracji sensorycznej. 2. Indywidualne rozmowy z pedagogiem. 3. Współpraca z PPP.
|
Dokumentacja szkolna |
Pomoc rodzicom, nauczycielom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych. |
1.Bieżące informowanie rodziców o sytuacji dziecka w szkole i poza nią. 2. Dostarczenie aktualnych informacji rodzicom, nauczycielom, opiekunom na temat skutecznych sposobów prowadzenia działań wychowawczych i profilaktycznych poprzez spotkania ze specjalistami. 3.Indywidualne rozmowy z uczniem i rodzicem. Konsultacje dla rodziców. 4. Podejmowanie wspólnych inicjatyw w zakresie rozwiązywania trudności lub eliminowania zagrożeń. 5.Zapoznanie rodziców z Powszechną Deklaracją Praw Człowieka, Statutem Szkoły i regulaminami, programami. 6. Udostępnianie wykazu instytucji, gdzie można uzyskać pomoc specjalistyczną. 7. Doskonalenie kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie profilaktyki używania niebezpiecznych środków i substancji, a także norm rozwojowych i zaburzeń zdrowia psychicznego wieku rozwojowego poprzez uczestnictwo np. w radach szkoleniowych, kursach i szkoleniach.
|
Dokumentacja szkolna |
Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie. |
1. Diagnoza środowiska: - wczesne wykrywanie form przemocy wśród uczniów, - ochrona ofiar przemocy: rozmowy z uczniem, konsultacje z rodzicami, w razie konieczności wszczęcie procedury „Niebieskiej Karty”, 2. Współpraca z instytucjami udzielającymi pomocy i wsparcia, 3 Pogłębianie wiedzy pedagogicznej w zakresie problematyki przemocy, uczestnictwo w szkoleniach z zakresu diagnozowania przemocy w rodzinie, z zakresu procedury „Niebieskiej Karty”. 4. Pogadanki w klasach na temat przemocy.
|
Dokumentacja wychowawcy grupy/ klasy Dziennik pedagoga |
Rozwój osobowości ucznia.
|
1. Wspomaganie umiejętności samopoznania: - wykorzystywanie sytuacji szkolnych do treningu rozpoznawania własnych emocji, uczuć, predyspozycji i deficytów, - wdrażanie do autorefleksji, 2. Stymulowanie rozwoju samoakceptacji i samokontroli: - kształtowanie umiejętności kontrolowania zachowania i panowania nad emocjami i kreowania własnego wizerunku, - wdrażanie do samooceny, 3. Umiejętność wykorzystania własnego potencjału: - motywowanie do nauki szkolnej, - rozbudzanie i poszerzanie zainteresowań uczniów-
|
Dokumentacja wychowawcy grupy/ klasy Dziennik pedagoga Dokumentacja szkolna |
|
stwarzanie warunków do realizowania działań wynikających z zainteresowań, - rozwijanie zdolności twórczego myślenia, - kreowanie warunków sprzyjających rozwojowi indywidualnych talentów i uzdolnień, - pomoc w radzeniu sobie z własnymi niedoskonałościami, - kształtowanie hierarchii wartości, - praca z uczniem zdolnym, - praca z uczniem o specyficznych potrzebach edukacyjnych; 4. Uczestnictwo w zajęciach pozalekcyjnych. |
|
Wyposażenie ucznia w umiejętności niezbędne do współdziałania w zespole.
|
1. Zapoznanie uczniów z normami współżycia społecznego poprzez: - promowanie zasad bezpiecznego i kulturalnego zachowania się, - poszanowanie praw i potrzeb innych, 2. Doskonalenie kompetencji emocjonalnych i społecznych poprzez: - wdrażanie do empatii, - współpraca w zespołach- realizacja projektów, - kształtowanie umiejętności efektywnego zachowania się w sytuacjach trudnych, konfliktowych, ryzykownych, 3. Eliminowanie zachowań agresywnych poprzez: - kształtowanie umiejętności nieagresywnego rozwiązania konfliktów i zachowania się w sytuacji problemowej, - rozpoznawanie i nazywanie zachowań agresywnych |
Dokumentacja wychowawcy grupy/ klasy Dziennik pedagoga |
Przygotowanie do podejmowania i pełnienia ról społecznych i obywatelskich. |
1. Zapoznanie uczniów z dokumentami szkoły (Statut, regulaminy, procedury). 2. Wytworzenie potrzeby aktywnego udziału w życiu szkoły, stymulowanie postaw prospołecznych poprzez: - zachęcanie do aktywnego udziału w życiu szkoły, - poszanowanie mienia szkoły, - tworzenie zwyczajów i tradycji szkoły, |
Dokumentacja wychowawcy grupy/ klasy |
Kształtowanie postaw patriotycznych
|
1.Zapoznanie uczniów z historią miasta i rejonu, znaczenie jego herbu, zabytkami, kulturą, itp. 2.Uczestnictwo w akademii, apelu przygotowanym przez uczniów. 3.Kształtowanie tożsamości narodowej przy jednoczesnym otwarciu na wartości kultury innych krajów. 4. Wykonanie okazjonalnych gazetek na holu szkoły. |
Dokumentacja wychowawcy grupy/ klasy |
Kształtowanie postaw proeuropejskich. |
Organizacja Dni Europejskich. Europejski Dzień Języków Obcych. |
Dokumentacja szkoły |
Kształtowanie postaw i nawyków proekologicznych.
|
1.Zajęcia na lekcjach przyrody i biologii. 2.Uczestnictwo w konkursach związanych z tematyką ekologiczną. 3.Działania ekologiczne: „Sprzątanie świata”, „Dzień Ziemi” |
Dokumentacja szkoły |
Likwidacja deficytów rozwojowych w szczególności u dzieci ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi.
|
1.Organizacja zajęć dydaktyczno – wyrównawczych- nkpk, zajęć korekcyjno- kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych, terapia integracji sensorycznej. 2. Indywidualne rozmowy z pedagogiem. 3. Współpraca z PPP. |
Dokumentacja szkoły |
Pomoc materialna dzieciom z rodzin ubogich zgodnie z ustawą z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty- tekst jednolity (Dz. U. z 2004r. nr 256, poz.2572) z późn. zm.
|
1.Współpraca z MOPS, GOPS. 2. Pozyskanie sponsorów |
Dziennik pedagoga |
Pomoc rodzicom, nauczycielom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.
|
1.Bieżące informowanie rodziców o sytuacji dziecka w szkole i poza nią. 2. Indywidualne rozmowy z uczniem i rodzicem. Konsultacje dla rodziców. 3.Zapoznanie rodziców z Powszechną Deklaracją Praw Człowieka, Statutem Szkoły i regulaminami, programami. 4.Doskonalenie kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie profilaktyki używania niebezpiecznych środków i substancji, a także norm rozwojowych i zaburzeń zdrowia psychicznego wieku rozwojowego poprzez uczestnictwo np. w radach szkoleniowych, kursach i szkoleniach. 5. Dostarczenie aktualnych informacji rodzicom, nauczycielom, opiekunom na temat skutecznych sposobów prowadzenia działań wychowawczych i profilaktycznych poprzez spotkania ze specjalistami.
|
Dokumentacja wychowawcy grupy/ klasy Dziennik pedagoga |
Integrowanie działań wychowawczych szkoły i rodziny
|
1.Spotkania rodziców z wychowawcami na zebraniach i indywidualne konsultacje. 2.Udział rodziców w organizowanych przez szkołę uroczystościach i imprezach szkolnych. |
Terminarz zebrań, dziennik lekcyjny |
Zdrowy styl życia
|
1.Pogadanki na tematy zdrowia i zdrowego stylu życia na godzinach wychowawczych i lekcjachprzedmiotowych. 2.Wdrażanie informacji o higienie ciała, racjonalnym odżywianiu się. 3.Udział szkoły w projekci: „Szkoła Promująca Zdrowie”, „Żyj smacznie i zdrowo” kl. V-VI, 4.Fluoryzacja zębów- program profilaktyczny z NFZ. 5.Rozwijanie tężyzny fizycznej szczególnie na lekcjach wychowania fizycznego. 6.Dbałość o czystość, ład i estetykę otoczenia, 7.Organizacja konkursów wiedzy, plastycznych dotyczących promocji zdrowia. 8.Doskonalenie kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie profilaktyki uzależnień.
|
Dokumentacja wychowawcy grupy/ klasy Dziennik pedagoga |
Profilaktyka zagrożeń |
1.Środki i substancje psychoaktywne: - diagnoza środowiska ucznia, -wyposażenie uczniów, rodziców i nauczycieli w wiedzę o uzależnieniach i możliwościach szukania pomocy- w szczególności narkomania, dopalacze, alkohol, nikotyna , -konkursy wiedzy na temat używek dla uczniów kl. IV-VII,klasy I i II gimnazjum, - gazetki ścienne, - na bieżąco informowanie rodziców/prawnych opiekunów o widocznej zmianie w zachowaniu dziecka, o swych podejrzeniach, 2. Agresja, przemoc psychiczna, zachowanie dyskryminacyjne, cyberprzemoc: - systematyczna edukacja uczniów w zakresie radzenia sobie z własnymi trudnymi uczuciami oraz w zakresie ochrony przed agresją, przemocą, - zapoznanie uczniów ze zbiorem zasad i norm obowiązujących w szkole- pogadanki, lekcje wychowawcze, - przeprowadzenie zajęć warsztatowych „Nie dla agresji i przemocy w szkole”, - realizacja projektu ”Znam inne rozwiązanie- program przeciwdziałania agresji i przemocy w szkole”, - stała współpraca z pracownikami szkoły w zakresie zaobserwowanych negatywnych zachowań uczniów-reagowanie na wszystkie niepożądane zachowania ucznia (wpis do dziennika), -spotkania z przedstawicielami Policji dotyczące odpowiedzialności nieletnich, 3. Ukształtowanie pożądanych społecznie postaw wobec zagrożeń cywilizacyjnych poprzez: - propagowanie wiadomości dotyczących zagrożeń cywilizacyjnych (terroryzm, głód, choroby)- jak sobie radzić i gdzie szukać pomocy, - omawianie zagrożeń związanych z korzystaniem z internetu, ujawnienia danych osobowych.
|
Dokumentacja wychowawcy grupy/ klasy Dziennik pedagoga |
Program wychowawczo- profilaktyczny skierowany do uczniów klas I-III „Cukierki„ - autorzy M. Maciążek, W. Wiśniewska Program profilaktyczny dla dzieci przedszkolnych i uczniów nauczania zintegrowanego szkoły podstawowej, oparty na bajce profilaktycznej. Cele zajęć: • uzyskanie podstawowych informacji dotyczących środków uzależniających i zagrożeń z nimi związanych; • umiejętność zauważania i nazywania uczuć własnych i innych ludzi; • rozwijanie samodzielnego i twórczego myślenia; • wzmocnienie pozytywnego obrazu samego siebie i samooceny; • nauka współpracy jako formy zapobiegającej zachowaniom agresywnym; • kształtowanie umiejętności troski o własne bezpieczeństwo w relacjach z innymi; • nauka postaw asertywnych względem osób nieznajomych; • bliższe poznanie personelu niepedagogicznego w szkole jako osób dbających o bezpieczeństwo szkoły i uczniów; • rozwijanie współpracy z rodzicami. Uczestnicy W zajęciach mogą uczestniczyć dzieci od 5 roku życia do 11, tzn. od przedszkola do czwartej klasy szkoły podstawowej. Wielkość grupy jest dowolna. W grupach powyżej 30 osób potrzebni będą dwaj opiekunowie - realizatorzy. Czas trwania Scenariusze zostały przygotowane na 8 spotkań trwających dwie godziny lekcyjne (z miejscem na przerwę w środku), w cotygodniowym cyklu. Istnieje pewna dowolność realizacji programu, ze względu na możliwość dostosowania go do tematu zajęć dydaktycznych lub wychowawczych. Ważne by zajęcia nie były zbytnio rozciągnięte ani odległe w czasie, to umożliwia ciągłość odcinków bajki. Miejsce Sala, w której zarówno są stoliki umożliwiające dzieciom rysowanie, jak również przestrzeń (najlepiej z wykładziną na podłodze) do zabaw w kręgu (można wykorzystać szkolny korytarz). Realizatorzy Nauczyciele( wychowacy ) klas 0-III pod kierunkiem nauczycieli przeszkolonych tj. A.Bielickiej i M .Zalewskiej. Spotkanie 1 Przygotowanie: Dzień wcześniej należy poprosić dzieci, by przyniosły ze sobą bloki rysunkowe i kredki. Samemu należy przygotować duże szare koperty, bądź tekturowe teczki oraz l odcinek tekstu bajki (aneks nr l po jednym egzemplarzu dla każdego dziecka. Treści: 1. Osoba zagrażająca bezpieczeństwu dzieci może wyglądać zwyczajnie, jej wygląd może wzbudzać zaufanie. 2. Przedmioty, którymi się posługuje mogą wydawać się atrakcyjne np. cukierki, gumy do żucia, naklejki. Realizacja: Wg. scenariusza. Spotkanie 2 Przygotowanie: Kolorowa kuleczka potrzebna do zabawy w zaczarowanego cukierka (nie powinien to być prawdziwy cukierek, żeby później nie budził skojarzeń). Teksty drugiego odcinka opowieści (aneks 2), po jednym egzemplarzu dla każdego dziecka. Muzyka na kasecie magnetofonowej (skoczna ludowa, klasyczna - do wyboru) i magnetofon albo instrumenty perkusyjne. Treści: 1.Dzieci, które mogą być najbardziej narażone na niebezpieczeństwa, należeć do grupy ryzyka mogą być odrzucane przez rówieśników, mieć problemy rodzinne i szkolne." 2. Wspólna zabawa i wzajemna pomoc może mieć znaczenie chroniące. 3. Używanie środków psychoaktywnych wiąże się z trudnościami w relacjach z rówieśnikami, zaburzaniem procesów decyzyjnych. Realizacja: Wg. scenariusza. Spotkanie 3 Przygotowanie; Ilustracje do uczuć: rysunki, zdjęcia min wyrażających emocje (aneksy 3). Karty z nazwami uczuć (aneks 4). Tekst dla dzieci z kolejnym odcinkiem bajki (aneks 5). Zaproszenie pani woźnej na rozmowę z dziećmi. Może być aneks 6 - z ramkami do portretu, dla każdego dziecka. Komiks (aneks 7) dla każdego dziecka. Treści: 1. Mowa ciała może mieć duże znaczenie w szczególności dla okazywania uczuć i odgadywania uczuć innych ludzi. 2.Powinniśmy pomagać innym gdy tego potrzebują. 3.W sytuacji zagrożenia dzieci mogą również zgłaszać się o pomoc do personelu technicznego szkoły. 4.Wszystkim ludziom należy się szacunek bez względu na rodzaj wykonywanej pracy. Realizacja: Wg. scenariusza. Spotkanie 4 Przygotowanie: Kolejny fragment tekstu dla każdego dziecka (aneks 8). Kolorowe paski formatu 7 cm na 20 cm, po dwa lub więcej dla każdego dziecka. Lista telefonów alarmowych (aneks 9), po dwa egzemplarze dla każdego dziecka. Jeśli program realizuje jedna osoba dobrze jest zaprosić koleżankę do pomocy (np. przy odegraniu scenki); można też poprowadzić samemu. Komiks (aneks 10) dla każdego dziecka. Treści: 1.Ważne jest uważne obserwowanie świata zewnętrznego, zarówno ze względu na jego piękno ale także różne niebezpieczeństwa, które mogą nam zagrażać. 2.Dzieci powinny mieć ograniczone zaufanie do obcych dorosłych. 3.Gdy ktoś obcy zaczepia dziecko lub puka do drzwi, powinno nie wchodzić z nim w kontakt, odmówić, nie otwierać drzwi. Realizacja: Wg. scenariusza. Spotkanie 5 Przygotowanie: Kolejny fragment opowieści dla każdego dziecka (aneks 11). Zaproszenie pani / pana STOP, lub innej osoby pracującej w szkole. Niezbyt mocna nitka ok. 5 metrów. Karty do pracy w małych grupach, dla każdej grupy jeden komplet (aneks 12 oraz aneks 13 pocięty w na paski). Komiks (aneks 14) dla każdego dziecka. Treści: 1.Substancje psychoaktywne mogą mieć atrakcyjny wygląd, ich działanie zaburza funkcjonowanie człowieka w wielu płaszczyznach: fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej i społecznej. 2.W sytuacji namawiania do użycia substancji psychoaktywnych człowiek może stanowczo odmówić, bronić swojego bezpieczeństwa i szukać pomocy u innych ludzi. Realizacja: Wg. scenariusza. Spotkanie 6 Przygotowanie: 1.Przygotowanie wizytówek dla każdego dziecka (aneks 15). 2.Przygotowanie tekstów dla każdego dziecka (aneks 16). 3.Zaproszenie pani kucharki; Może być aneks 17 z ramką do portretu i podpisu , dla każdego dziecka; 4.Linijka, centymetr, miarka itp. <• Kartki z gazety formatu A2, jedna na 6-7 osób w klasie. Treści: 1.Wszyscy są ważni i niepowtarzalni, dzięki temu grupa jest bogactwem i każdy jest potrzebny. 2. Personel techniczny może pomagać dzieciom gdy jest taka potrzeba. Realizacja: Wg. scenariusza. Spotkanie z rodzicami Aby przeprowadzić program z dziećmi należy najpierw krótko przedstawić go rodzicom. Zapoznać z treściami, odpowiedzieć na wszystkie pytania. Najlepiej w tym celu wykorzystać termin zwykłego zebrania w ciągu roku, by nie mnożyć dodatkowych spotkań dla rodziców Przebieg spotkania l: 1. Powitanie i dokładne przedstawienie siebie od strony zawodowej (praca z dziećmi) i zdobytych uprawnień do prowadzenia programu. 2. Przedstawienie celów programu (ew. mogą one być skopiowane i rozdane rodzicom, by mogli się z nimi zapoznać dokładniej). 3. Prezentacja wyników ankiet przeprowadzonych wśród dzieci i wyników rozmów rodziców z dziećmi po programie. 4. Informacja o tym, że program był już przeprowadzony i gdzie się to odbyło oraz odczytanie opinii o programie. 5. Zachęcenie rodziców do współpracy w różnych pracach domowych jakie będą miały dzieci i do rozmów na temat tego co działo się na zajęciach objętych programem. 6. Informacja o tym kiedy będą się odbywały zajęcia i jak długo będą trwać. 7. Odpowiedzi na pytania rodziców.
Przebieg spotkania 2 pt. "Wystawa" Spotkanie powinno być zorganizowane w okolicach świąt bądź spotkań semestralnych ze względu na jego niezwykły charakter. Ma to być spotkanie prezentujące prace dzieci, niejako ich dorobek ze spotkań, należy unikać formy konkursowej. Ważne jest każde dziecko i jego praca, a nie tylko te najlepsze czy najładniejsze naszym zdaniem. Nagrodą dla każdego dziecka będzie możliwość zaprezentowania swoich prac bliskim i innym, którzy będą obecni na spotkaniu. Dobrze jest zaprosić gości, którzy byli na zajęciach z dziećmi, jest wtedy możliwość zrobienia zdjęcia czy obejrzenia własnego.
Program wychowawczy i profilaktyczny „ Jak żyć z ludźmi„ ( klasy IV – VI ).
PROGRAM WYCHOWAWCZO - PROFILAKTYCZNY NOWY 2017.doc
Blok tematyczny
|
Treści skierowane do uczniów
|
Sposoby realizacji
|
Klasy
|
Zajęcia
|
Odpo-
wie-
dzialny
|
Uwagi |
Wg. Programu profilaktycznego „ Jak żyć z ludźmi „
|
Inne |
1. Agresja i przemoc w środowisku szkolnym i poza nim (np. w drodze do szkoły.)
|
1.Rozpoznawanie reakcji agresywnych, w tam zagrożeń dotyczących zjawisk przezywania żartów sprawiających przykrość, popychania i oczerniania. |
|
Obserwacja, rozmowy, ankiety.
Rozmowy z uczniami ,rodzicami.
|
I-VI |
Godzina z wychowawcą
Kształcenie zintgrowane Wywiadówka
|
Wychowawcy.
Wychowawcy.
.
|
|
2.Rozróżnianie typów zachowań: -agresywne -uległe -asertywne.
|
Obserwacja. ćwiczenia:
,,Czy mogę’’ oraz ,,Rozpoznajemy zachowania asertywne”
|
|
IV |
Godzina z wychowawcą |
Wychowawcy |
|
3. Różne sposoby rozwiązywania konfliktów.
|
Pogadanki. Ćwiczenia i zabawy interakcyjne ,,Pokojowe rozwiązywanie konfliktów”- do wyboru nauczyciela. |
Biblioteka szkolna- R.Porman – Gry i zabawy przeciwko agresji. I.Fleming - Teatr w szkole. |
VI V |
wychowanie do życia w rodzinie |
Nauczyciel uczący |
|
4. Opracowanie sposobów unikania problemów i radzenie sobie z nimi. |
Zabawy opanowujące i przezwyciężające złość i agresję. Zabawa nr 59-69, Zabawa nr 70-100. |
|
Kl. VI
KL. VI
|
wychowanie do życia w rodzinie. przyroda
|
Nauczyciel uczący
Nauczyciel uczący
|
|
5. Zapoznanie ze sposobami eliminowania niewłaściwych zachowań.
|
|
Biblioteka szkolna- R.Porman – Gry i zabawy przeciwko agresji. Hang – Szabel – Agresja w przedszkolu. |
IV
I
|
Godzina z wychowawcą.
Zajęcia z wychowawcą
|
Wychowawcy.
Wychowawcy.
|
|
6. Wychwycenie okoliczności i sytuacji w których zachodzą zachowania agresywne. |
|
Obserwacja, notowanie zachowań agresywnych |
I-VI |
Wszystkie zajęcia |
Wszyscy nauczyciele |
|
7. Zapobieganie niewłaściwym zachowaniom w grupie i ich eliminowanie.
|
|
Biblioteka szkolna- R.Porman – Gry i zabawy przeciwko agresji. |
IV
IV
|
Świetlica szkolna.
Wych. fizyczne
|
Nauczyciel uczący
Nauczyciel uczący
|
|
Blok tematyczny |
Treści skierowane do uczniów
|
Sposoby realizacji |
Klasy |
Zajęcia |
Odpo-
wie-
dzialny
|
Uwagi |
Wg programu profilaktycznego „ Jak żyć z ludźmi „ |
Inne |
2. Stres i radzenie sobie ze stresem.
|
1. Stres , a zachowania. |
|
Pogadanki: ,,Podstawowe wiadomości o stresie” ,,Oznaki stresu”. |
V
VI
|
Godzina z wychowawcą.
Przyroda
|
Wychowawcy.
Nauczyciel uczący
|
|
2. Na czym polega stres ?
|
Ćwiczenie 7-5
|
Biblioteka szkolna: Kaseta video „ Przygnębienie i apatia „
|
VI
V
|
|
Nauczyciel uczący
Wychowawcy.
|
|
3. Radzenie sobie ze stresem.
|
Ćwiczenie: ,,Ulice i ścieżki.” ,,Pomiar pulsu” |
|
VI
V
|
Przyroda
Godzina z wychowawcą.
|
Nauczyciel uczący
Wychowawcy.
|
|
4. Ilość czasu przeznaczona na codzienne czynności.
|
Ćwiczenie : ,,Gospodarowanie czasem”
|
Zgodnie z tematyką zajęć.
|
Kl. II, III
KL.IV
Kl.IV
|
Kształcenie zintegrowane.
Przyroda
|
Wychowawcy.
Nauczyciel uczący
Nauczyciel uczący
|
|
5.Myśli prowadzące do odczuwania stresu. Myśli negatywne
|
Ćwiczenie: ,,Moje myśli’’,
,,Myśl pozytywnie”
|
|
Kl. V
Kl. V
Kl. V
|
Godzina z wychowawcą.
Godzina z wychowawcą. wychowanie do życia w rodzinie.
|
Wychowawcy.
Wychowawcy.
Nauczyciel uczący
|
|
6. Stawianie sobie celów. Określenie własnych celów.
|
Ćwiczenie:
”Opowiem ci o swoim sukcesie”
,,Zmniejszamy stres”
|
|
Kl. V
KL.V
Kl. IV-VI
|
Godzina z wychowawcą. Godzina z wychowawcą. Wychowanie fizyczne
|
Wychowawcy.
Wychowawcy.
Nauczyciel uczący
|
|
7.Lęk przed szkołą. Wagary. Niechęć do nauki |
„Kontrola obecności w szkole. Rozmowy z uczniami i rodzicami. Biblioteka szkolna: B.G Paziowie – Szkoła która ochrania. |
|
Kl. V
Kl. V
|
Godzina z wychowawcą.
Godzina z wychowawcą.
|
Wychowawcy.
Wychowawcy.
|
|
Blok tematyczny |
Treści skierowane do uczniów |
Sposoby realizacji |
Klasy |
Zajęcia
|
Odpo-
wie-
dzialny
|
Uwagi |
Wg. Programu profilaktycznego „ Jak żyć z ludźmi ?” |
Inne |
3. Co to znaczy być asertywnym? |
1.Podstawowe wiadomości
o asertywności.
|
Ćwiczenie:
„Wyobrażona historia”,
,,Baloniki”,
Kwestionariusz asertywności.
|
Biblioteka szkolna:
Kaseta video
„Asertywność |
Kl.VI
Kl.VI
|
Godzina
z wychowawcą.
Godzina
z wychowawcą.
Godzina
z wychowawcą.
Godzina
z wychowawcą |
Wychowawcy. |
|
2.Prawa jednostki |
Ćwiczenie : „ Prawa jednostki „ |
|
Kl VI
Kl VI
|
Godzina z wychowawcą. Historia |
Wychowawcy.
Nauczyciel uczący
|
|
3. Rozwijanie umiejętności asertywnych |
Ćwiczenia: ,,Rozwijanie umiejętności asertywnych” ,,Kiedy używać umiejętności asertywnych” ,,Jak przeżyć odtrącenie”.
,,Bądź asertywny”.
|
Biblioteka szkolna: Kaseta video „ Asertywność |
Kl VI
Kl VI
Kl VI
Kl VI
|
Godzina z wychowawcą. Godzina z wychowawcą. Godzina z wychowawcą. Godzina z wychowawcą. Godzina z wychowawcą.
|
Wychowawcy.
Wychowawcy.
Wychowawcy.
Wychowawcy.
Wychowawcy.
|
|
Blok tematyczny |
Treści skierowane do uczniów |
Sposoby realizacji |
Klasy |
Zajęcia |
Odpo-
wie-
dzialny
|
Uwagi
|
Wg. Programu profilaktycznego „ Jak żyć z ludźmi ? „
|
Inne
|
4. Świat wartości.
|
1.Rozwijam świadomość własnych wad i zalet.
|
Ćwiczenie: ,,Moje wady i zalety.”
|
Zgodnie z tematyką zajęć.
|
Kl. IV-VI Kl.VI
Kl. IV
Kl.V
|
Świetlica przyroda wychowanie do życia w rodzinie. Język polski Godzina z wychowawcą. |
Nauczyciel uczący Nauczyciel uczący
Nauczyciel uczący
Nauczyciel uczący Wychowawcy.
|
|
2.Rozwijamy samoświadomość.
|
Ćwiczenie: ,,Zwierzęta”. ,,Wyobraź sobie”
|
|
Kl.IV-VI Kl.IV-VI
|
Świetlica Świetlica |
Nauczyciel uczący Nauczyciel uczący |
|
3.Publicznie wypowiadam swoje wartości
|
Ćwiczenie: ,,Herb” ,,Papierowa torba”
|
|
Kl.IV-VI Kl.IV-VI
|
Świetlica Świetlica |
Nauczyciel uczący Nauczyciel uczący |
|
4.Potrafię mówić dobrze o innych i rozumieć ich potrzeby. |
Ćwiczenie: ,,Filiżanki”
|
|
Kl.IV-VI Kl. 0-VI |
Świetlica Imprezy charytatywne |
Nauczyciel uczący Organizator |
|
5.Moje osiągnięcia życiowe |
Ćwiczenie: ,,Linia życia” |
|
Kl.IV-VI
|
Świetlica
|
Nauczyciel uczący |
|
Blok tematyczny |
Treści skierowane do uczniów |
Sposoby realizacji |
Klasy |
Zajęcia |
Odpo-
wie-
dzialny
|
Uwagi |
Wg. Programu profilaktycznego „ Jak żyć z ludźmi ? „ |
Inne
|
5.Promocja zdrowego trybu życia i walka z nałogami. |
1.Promocja zdrowia.
|
|
Zgodnie z tematyką zajęć. |
KLIV |
przyroda Zlot sportowy |
Nauczyciel uczący
Organizatorzy
|
|
|
Opublikowane przez: Administrator PBIP | Data wprowadzenia: 2016-04-07 10:57:01 | Data modyfikacji: 2018-03-30 10:49:59.
Data wprowadzenia: 2016-04-07 10:57:01 Data modyfikacji: 2018-03-30 10:49:59 Opublikowane przez: Administrator PBIP
|