WEWNĄTRZSZKOLNE ZASADY OCENIANIA W SZKOLE PODSTAWOWEJ im. TADEUSZA KOŚCIUSZKI W KROJCZYNIE
Opracowany na podstawie: 1. Rozporządzenie MEN z 30 IV 2007 r. (Dz. U. 2007/83/562, 130/906, 2008/3/9, 178/1097, 2009/58/475) w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikacji i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych. 2. Rozporządzenia MEN i S z dnia 12 II 2002 r. (Dz. U. 2002/15/142, 137/1155, 2003/39/337, 116/1093, 2004/43/393, 2005/30/252, 2008/72/420, 2009/54/442, 83/694, 141/1150, 2010/156/1046) w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych. 3. Statutu Szkoły.
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA MA NA CELU:
• pobudzenie rozwoju umysłowego ucznia, • poinformowanie uczniów o poziomie ich osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie, • pomoc uczniom w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju , • motywowanie uczniów do dalszej pracy, • dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia,
• umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej, • budowanie przez szkołę przy udziale rodziców programów oddziaływań proporcjonalnych do rozpoznanych potrzeb.
ZASADY WEWNĄTRZSZKOLNEGO SYSTEMU OCENIANIA
Ocenianie:
- Kiedy oceniamy?
- KTO ? KOGO ? ILE RAZY ?
- EWALUACJA SYSTEMU
- DLACZEGO ?
- JAK INFORMUJEMY RODZICÓW ?
- W JAKIM CELU ? CO OCENIAMY ? W JAKI SPOSÓB ?
DLA KLAS 0 - III
DOBRE OCENIANIE TO TAKIE, KTÓRE :
• daje dziecku informacje o tym, co już umie, nad czym musi popracować, jak daleko jest na drodze do osiągnięcia celu, • uwzględnia możliwości dziecka, nie wszyscy w tym samym czasie są w stanie opanować jakąś umiejętność, a niektórzy nigdy nie będą biegli w danym zakresie, • bierze pod uwagę wkład pracy dziecka, jego włożony wysiłek, • nie etykietuje dzieci, • nie pełni funkcji kary, czy nagrody, • nie zawiera krytyki osoby, • uwzględnia postęp jaki dokonał się w dziecku, • zachęca do dalszej pracy, uświadamia, że wysiłek się opłaca.
UCZEŃ W TOKU UCZENIA SIĘ MA PRAWO DO :
• popełniania błędów, • rzetelnej informacji, z której wynika jasno, co dobrze zrobił, a co źle, • wyrażona przez nauczyciela ocena musi odnosić się do tego co uczeń zrobił, a nie do tego jaki jest, • pomocy w pokonywaniu trudności realizowanej przez: • zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze, • zajęcia korekcyjno – kompensacyjne, • zajęcia terapii pedagogicznej, • nauczanie indywidualne, • pomoc wewnątrzklasową, • pomoc ze strony nauczyciela, • współpracę z poradnią psychologiczno – pedagogiczną, • programy wyrównawcze.
Program edukacji wczesnoszkolnej nie przewiduje oceny cyfrowej. Ocenianie ma charakter ciągły, odbywa się na bieżąco w klasie, podczas wielokierunkowej działalności ucznia.
Nauczyciel sprawdza wykonanie prac, chwali za wysiłek, za chęci, za pracę. Nagradza uśmiechem pochwałą, gestem oraz wskazuje co uczeń powinien zmienić, poprawić czy wyeksponować. Podkreśla więc osiągnięci ucznia, ale nie porównuje z innymi, nie wartościuje. Nauczyciel stosuje wszystkie dostępne sposoby oceniania wspomagającego tj. obserwuje ucznia i jego pracę, rozmawia z nim, pisze recenzje i motywuje do dalszych wysiłków. Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej zamiast oceniać obserwuje rozwój ucznia. Gromadzi swoje obserwacje, w których notuje swoje uwagi, spostrzeżenia. Odnotowuje swoje uwagi w zeszytach uczniowskich, dzienniku lekcyjnym zbiera prace uczniów. Na tej podstawie, na koniec semestru dokonuje oceny opisowej ucznia, która powinna mieć charakter informacyjny, diagnostyczny i motywacyjny. Podstawą oceny opisowej jest systematyczna obserwacja prowadzona przez nauczyciela, umożliwiająca diagnozowanie osiągnięć rozwojowych dzieci. Konsekwencją ciągłej obserwacji powinna być informacja udzielana rodzicom i dzieciom.
Aby wydać rzetelną opinię o umiejętnościach, wiedzy i poziomie ogólnego rozwoju ucznia, nauczyciel musi uwzględniać wiele czynników i wykorzystywać następujące narzędzia pracy: • dziennik lekcyjny - gdzie odnotowuje uczestnictwo dziecka w zajęciach lekcyjnych i dodatkowych, brak pracy domowej itp. • teczki, w których gromadzi karty pracy uczniów, sprawdziany, prace plastyczne, literackie itp. , • zeszyty uczniowskie - gdzie obserwuje bieżącą pracę dziecka w czasie zajęć oraz pracę indywidualną wykonywaną w domu, • nauczyciel obserwuje codzienną pracę dziecka i swoje spostrzeżenia odnotowuje w dzienniku lekcyjnym stosując symbole: A - Uczeń posiada wiadomości i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania w danej klasie, potrafi stosować wiadomości w sytuacjach nietypowych (problemowych), proponuje rozwiązania niekonwencjonalne. Potrafi samodzielnie wnioskować, uogólniać i dostrzegać związki przyczynowo – skutkowe. Osiąga sukcesy w konkursach, zawodach sportowych. B - Uczeń opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania w danej klasie, sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania problemów i zadań, wykazuje dużą samodzielność i potrafi bez pomocy nauczyciela korzystać z różnych źródeł wiedzy. C - Uczeń opanował w dużym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem, poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do samodzielnego rozwiązywania typowych zadań lub problemów, potrafi korzystać z różnych źródeł wiedzy, D - Uczeń opanował w podstawowym zakresie te wiadomości i umiejętności określone programem nauczania, które są konieczne do dalszego kształcenia rozwiązuje (wykonuje) typowe zadania teoretyczne i praktyczne o średnim stopniu trudności, rozwiązuje zadania często powtarzające się w programie nauczania. E - Uczeń ma braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych programem, ale braki te nie przekreślają możliwości dalszego kształcenia, rozwiązuje z pomocą nauczyciela typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o niewielkim stopniu trudności. F – Uczeń nie opanował tych wiadomości i umiejętności określonych w programie nauczania w danej klasie, które są konieczne do dalszego kształcenia, nie potrafi rozwiązywać zadań teoretycznych lub praktycznych o elementarnym stopniu trudności nawet z pomocą nauczyciela. Odmawia wykonania zadania, nie próbuje, nie stara się. Opis dla ucznia: A – Znakomicie! Brawo! Osiągasz doskonałe wyniki. Posiadasz uzdolnienia i rozwijasz je. Gratuluję! B – Bardzo dobrze pracujesz. W szybkim tempie, robisz duże postępy. C – Dobrze pracujesz, jednak możesz więcej. Pracuj systematycznie i wytrwale, wyniki będą wówczas lepsze. D – Osiągasz słabe wyniki. Pracuj wytrwale, korzystaj z pomocy nauczyciela i rodziców. E – Mało pracujesz i osiągasz bardzo słabe wyniki. Włóż dużo wysiłku, bądź aktywniejszy, korzystaj z pomocy nauczyciela oraz rodziców. F – Osiągasz niezadawalające wyniki. Spotykają Cię niepowodzenia. Pokonasz je, ale jeśli będziesz bardzo dużo pracować wspólnie z nauczycielem i rodzicami. Nauczyciel porównując osiągnięcia uczniów w kolejnych miesiącach może prześledzić jak kształtują się poszczególne umiejętności i jakie postępy czyni uczeń. Warto podkreślić, że taki system nie selekcjonuje uczniów na lepszych i gorszych. Każde dziecko może osiągać sukcesy na własną, na indywidualną miarę. Dla jednego dziecka osiągnięciem będzie mały krok ku umiejętności, inne osiągnie umiejętność bez większego trudu.
OCENIANIE BIEŻĄCE |
OCENIANIE SEMESTRALNE I ROCZNE |
ILE RAZY OCENIAMY ?
Rok szkolny dzieli się na dwa semestry letni i zimowy : - semestr zimowy: od 01 września do pierwszego dnia ferii zimowych, jednak nie dłużej niż do 31 stycznia, - semestr letni: od ostatniego dnia ferii zimowych, jednak nie później niż od 1 lutego, do pierwszego dnia wakacji.
OCENIANIE BIEŻĄCE :
• ocenianie prac domowych, zeszytów, sprawdzianów, aktywności na zajęciach, prac plastycznych i innych, • w ocenianiu bieżącym będziemy wykorzystywać: - komentarz słowny ( np.: „ Ułożyłeś dwa zdania o koledze. Zastanów się byłoby lepiej gdyby każde zdanie nie zaczynało się od tych samych słów. Pomyśl jak to zrobić . „ ), - gest i mimikę ( np.: w czasie pisania nauczyciel wskazuje palcem błąd i czeka na jego poprawę ), - recenzje - które są częścią codziennej pracy i umieszczane są pod pracami w zeszytach szkolnych. Dotyczą poziomu wykonywanych przez dziecko zadań i dają informację ukierunkowującą jego pracę. Recenzje mają charakter czysto informacyjny ( np.: „większość liter jest kształtna, jednak trzy wymagają poprawy„). Taki sposób oceniania zadań jest procesem wyzwalania motywacji do tego by stawać się lepszym, bardziej kompetentnym, odnosić sukcesy i co najważniejsze daje możliwość uczenia się na własnych błędach, - ocena opisowa - eksponujemy indywidualne osiągnięcia dziecka, nie porównujemy go z innymi uczniami. Nauczyciel wskazuje słabe i mocne strony pracy, wskazuje sposób poprawy, gromadzi spostrzeżenia, które przekażą uczniom i rodzicom informacje o postępach dydaktyczno - wychowawczych ucznia.
OCENIANIE SEMESTRALNE I ROCZNE :
• w klasach I - III obowiązuje ocena opisowa na koniec semestru i roku, • redagując ocenę opisową należy uwzględnić postępy w edukacji, rozwoju emocjonalno - społecznym i osobiste osiągnięcia ucznia, • roczna opisowa ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych uwzględnia poziom opanowania przez ucznia wiadomości i umiejętności z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla I etapu edukacyjnego oraz wskazuje potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia związane z przezwyciężaniem trudności w nauce lub rozwijaniem uzdolnień. • oceny semestralna i roczna różnią się od siebie : - ocena semestralna zawiera także zalecenia dla ucznia, - ocena roczna tych zaleceń nie ma.
Ocena z religii Ocena z religii wyrażona jest sześciostopniową skalą ocen: 1 - niedostateczny 2 - dopuszczający, 3 - dostateczny, 4 - dobry, 5 - bardzo dobry, 6 - celujący.
SPRAWDZIANY, TESTY, PRACE KLASOWE :
% wykonanego zadania |
Ocena |
35-49 |
Dopuszczający |
50-74 |
Dostateczny |
75-89 |
Dobry |
90-100 |
Bardzo dobry |
100 + zadanie dodatkowe |
Celujący |
W PRZYPADKU UCZNIÓW UPOŚLEDZONYCH W STOPNIU LEKKIM:
• należy zmniejszyć ilość wykonywanych na sprawdzianach i pracach pisemnych zadań. Decyzję dotyczącą ilości zadań podejmuje nauczyciel uwzględniając opinię poradni psychologiczno – pedagogicznej oraz specyfikę nauczanych zajęć edukacyjnych, • nauczyciel czyta i omawia wszystkie zadania, które na sprawdzianach pracach pisemnych ma rozwiązać uczeń, • nauczyciel w czasie trwania sprawdzianu i pracy pisemnej udziela wyjaśnień dotyczących rozwiązywanych zadań, • podczas odpowiedzi ustnych nauczyciel może udzielać uczniowi wskazówek i wyjaśnień.
Ocena z religii Ocena z religii wyrażona jest sześciostopniową skalą ocen: 1 - niedostateczny 2 - dopuszczający, 3 - dostateczny, 4 - dobry, 5 - bardzo dobry, 6 - celujący.
% wykonanego zadania |
Ocena |
15 - 40 |
Dopuszczający |
41-67 |
Dostateczny |
68-84 |
Dobry |
85-100 |
Bardzo dobry |
100 + zadanie dodatkowe |
Celujący |
W PRZYPADKU UCZNIÓW UPOŚLEDZONYCH W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM:
Ocenianie uczniów jest ważnym elementem procesu nauczania. Powinno ono spełniać zarówno funkcję diagnostyczną (analiza i informacja o postępach ucznia), jak i motywacyjną (wspieranie pozytywnych tendencji w uczeniu się). Każde dziecko dysponuje indywidualnym poziomem wrodzonych zdolności intelektualnych, fizycznych i artystycznych. Zadaniem nauczyciela jest angażowanie wszystkich uczniów do aktywnego udziału w zajęciach z uwzględnieniem ich indywidualnych możliwości. Klasyfikowanie śródroczne ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym polega na okresowym podsumowaniu jego osiągnięć z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych oraz oceny zachowania. Klasyfikowanie roczne ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym polega na podsumowaniu jego osiągnięć w danym roku szkolnym z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych oraz oceny zachowania. Oceny bieżące i oceny klasyfikacyjne śródroczne i roczne dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym są ocenami opisowymi. Ocena z zachowania jest także oceną opisową. Ocenę semestralną i roczną przygotowuje zespół nauczycieli uczących. Ocenę podpisuje wychowawca klasy. Diagnozowanie i ocenę aktualnego stanu wiadomości i umiejętności ucznia ułatwiają różnego rodzaju metody diagnostyczne. Podstawową i jedną z najcenniejszych metod jest systematycznie prowadzona obserwacja. W dzienniku lekcyjnym nauczyciele na bieżąco odnotowują spostrzeżenia poczynione w czasie obserwacji oraz bieżącej kontroli wyników nauczania, stosując następujące symbole: A - Uczeń posiada wiadomości i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania w danej klasie, potrafi stosować wiadomości w sytuacjach nietypowych (problemowych), proponuje rozwiązania niekonwencjonalne. Potrafi samodzielnie wnioskować, uogólniać i dostrzegać związki przyczynowo – skutkowe. Osiąga sukcesy w konkursach, zawodach sportowych. B - Uczeń opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania w danej klasie, sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania problemów i zadań, wykazuje dużą samodzielność i potrafi bez pomocy nauczyciela korzystać z różnych źródeł wiedzy. C - Uczeń opanował w dużym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem, poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do samodzielnego rozwiązywania typowych zadań lub problemów, potrafi korzystać z różnych źródeł wiedzy, D - Uczeń opanował w podstawowym zakresie te wiadomości i umiejętności określone programem nauczania, które są konieczne do dalszego kształcenia rozwiązuje (wykonuje) typowe zadania teoretyczne i praktyczne o średnim stopniu trudności, rozwiązuje zadania często powtarzające się w programie nauczania. E - Uczeń ma braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych programem, ale braki te nie przekreślają możliwości dalszego kształcenia, rozwiązuje z pomocą nauczyciela typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o niewielkim stopniu trudności. F – Uczeń nie opanował tych wiadomości i umiejętności określonych w programie nauczania w danej klasie, które są konieczne do dalszego kształcenia, nie potrafi rozwiązywać zadań teoretycznych lub praktycznych o elementarnym stopniu trudności nawet z pomocą nauczyciela. Odmawia wykonania zadania, nie próbuje, nie stara się. Opis dla ucznia: A – Znakomicie! Brawo! Osiągasz doskonałe wyniki. Posiadasz uzdolnienia i rozwijasz je. Gratuluję! B – Bardzo dobrze pracujesz. W szybkim tempie robisz duże postępy. C – Dobrze pracujesz, jednak możesz więcej. Pracuj systematycznie i wytrwale, wyniki będą wówczas lepsze. D – Osiągasz słabe wyniki. Pracuj wytrwale, korzystaj z pomocy nauczyciela i rodziców. E – Mało pracujesz i osiągasz bardzo słabe wyniki. Włóż dużo wysiłku, bądź aktywniejszy, korzystaj z pomocy nauczyciela oraz rodziców. F – Osiągasz niezadawalające wyniki. Spotykają Cię niepowodzenia. Pokonasz je, ale jeśli będziesz bardzo dużo pracować wspólnie z nauczycielem i rodzicami. Zebrane w ten sposób informacje o uczniu pomogą nauczycielowi przy opracowywaniu semestralnej i rocznej oceny opisowej i planowaniu dalszych etapów pracy z uczniem.
W PRZYPADKU UCZNIÓW DYSLEKTYKÓW I UCZNIÓW DLA KTÓRYCH NALEŻY DOSTOSOWAĆ WYMAGANIA EDUKACYJNE:
• nauczyciel dostosowuje wymagania edukacyjne zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno – pedagogicznej, • uczniowie mogą mieć również dostosowane np.: czas pracy, zmniejszenie ilości prac pisemnych przy jednoczesnym zwiększeniu ilości odpowiedzi ustnych lub odwrotnie itp. w zależności od opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej
FUNKCJE OCENY OPISOWEJ :
• diagnostyczna - dająca odpowiedź dziecku na pytanie : „ Jak daleko jestem w realizacji zadań postawionych przez nauczyciela ? „ • informacyjna - przekazująca informację co dziecko zdołało opanować, poznać, zrozumieć i jaki był jego wkład pracy, • korekcyjna - odpowiada na pytanie nad czym dziecko musi jeszcze popracować, co poprawić, zmienić, • motywacyjna - zachęcająca dziecko do samorozwoju, dalszego wysiłku dodająca wiary we własne siły i nadzieje na osiągnięcie sukcesu, • rozwojowa - odnosząca się zarówno do uczniów, jak i nauczycieli koncentrująca się na dziecku, ale również aktywizująca nauczycieli do zmian i dalszego rozwoju.
ZAŁOŻENIA OCENY OPISOWEJ :
• ocena opisowa zawierać ma indywidualną, swobodnie wyrażoną charakterystykę dziecka na podstawie obserwacji zachowań dziecka w sytuacjach szkolnych, • ocena opisowa jest zbiorem osobistych uwag i refleksji nauczyciela o dziecku, dlatego musi zawierać się w niej nie tylko informacja - stopniu opanowania wiedzy i umiejętności, ale również o rozwoju cech osobowości dziecka, o jego aktywności, samodzielności oraz - postępach w rozwoju procesów poznawczych, • w ocenie opisowej jest pomocny : dziennik lekcyjny, karty pracy ucznia, karty osiągnięć ucznia, karty obserwacji zachowań ucznia.
Ocena opisowa powinna zawierać: • Stopień opanowania wiadomości i umiejętności w zakresie: - technika czytania, - rozumienie tekstu, - wypowiedzi ustne, - wypowiedzi pisemne, - znajomość i stosowanie w praktyce zasad pisowni, - znajomość symboli matematycznych i podstawowych algorytmów, - stopień biegłości wykonywania działań matematycznych, - umiejętność rozwiązywania zadań tekstowych, - obserwowanie zjawisk przyrodniczych, nazywanie ich i wypowiadanie się o nich, - sposób wykonywania prac plastycznych i technicznych, - sprawność manualna, sposób wykorzystania materiałów, - śpiew, ruch z muzyką, - sprawność ruchowa oraz stopień przestrzegania reguł w grach i zabawach, - stopień opanowania wiadomości z zajęć komputerowych, - stopień opanowania języka obcego. • Sposób wykonania zadań: - tempo pracy, - stopień samodzielności, - umiejętność skupiania się na wykonywanej pracy.
Uczeń klasy I – III otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli jego osiągnięcia edukacyjne zostały pozytywnie ocenione. Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) i po uzyskaniu zgody wychowawcy klasy na wniosek wychowawcy klasy i po uzyskaniu zgody rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy I i II szkoły podstawowej do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I – III szkoły podstawowej na wniosek wychowawcy klasy oraz po zasięgnięciu opinii rodziców (prawnych opiekunów) ucznia. Ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym promuje się do klasy programowo wyższej, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami).
OCENA PO PIERWSZYM SEMESTRZE W KLASIE DRUGIEJ :
I. Postępy ucznia w edukacji. Na lekcjach starasz się być aktywny. Coraz częściej odpowiadasz całymi zdaniami, ale trudność sprawia Ci samodzielne układanie zdań. Czytasz coraz ładniej, wiem, że wkładasz w to dużo pracy, dlatego są już efekty. Bardzo się z tego cieszę. Piszesz mało starannie i popełniasz dużo błędów ortograficznych. Przepisując staraj się zapamiętać cały wyraz i dokonaj porównania. Nie radzisz sobie jeszcze z rozpoznawaniem w tekście znanych części mowy. Dość sprawnie dodajesz i odejmujesz w zakresie 100. nie potrafisz jeszcze rozwiązywać zadań z treścią. Przy ich rozwiązywaniu korzystaj z liczmanów i rysunków pomocniczych. Orientujesz się w zmianach zachodzących w przyrodzie. Znasz wiele ciekawostek z życia roślin i zwierząt. Może przygotujesz gazetkę klasową ? Prace plastyczne wykonujesz niezbyt starannie, a ich treść nie zawsze jest zgodna z tematem. Chętnie uczestniczysz w zajęciach muzycznych i ruchowych. Wykonywanie ćwiczeń gimnastycznych sprawia Ci wiele radości. II Postępy ucznia w rozwoju. Pracujesz wolno i mało samodzielnie. Na zajęcia przychodzisz zawsze przygotowany. Doceniam to i bardzo się cieszę. Masz trudności ze skupieniem uwagi podczas zajęć, zbyt często zdarza ci się rozmawiać z kolegami. Jesteś miłym, koleżeńskim i uczynnym chłopcem. III. Osobiste osiągnięcia ucznia. Na wyróżnienie zasługuje twoja wytrwałość w pokonywaniu trudności w czytaniu.
OCENA ROCZNA TEGO SAMEGO UCZNIA.
I. ....................., już umiesz ładnie czytać. Wypowiadasz się krótkimi, prostymi zdaniami. W tekstach pisanym ze słuchu lub układanych samodzielnie, popełniasz jeszcze dość dużo błędów ortograficznych. Rozpoznajesz już rzeczowniki, natomiast masz kłopoty z określeniem czasowników i przymiotników. Piszesz znacznie szybciej i staranniej. Potrafisz sprawnie dodawać i odejmować, ale masz duże trudności z mnożeniem i dzieleniem oraz samodzielnym rozwiązywaniem zadań z treścią. Nauczyłeś się obserwować, porównywać i analizować zjawiska przyrodnicze. Rozpoznajesz już wiele roślin i zwierząt. W swoich pracach plastycznych i technicznych wykazujesz coraz częściej pomysłowość i staranność. Chętnie uczestniczysz w zajęciach muzycznych. Jesteś sprawny fizycznie i lubisz wykonywać ćwiczenia gimnastyczne i grać w piłkę. II. Jesteś koleżeński i miły, pomagasz innym. Zadania wykonujesz chętnie, ale nadal oczekujesz pomocy. Bierzesz aktywny udział w życiu klasy. III. Największym twoim sukcesem jest opanowanie umiejętności czytania. Na wyróżnienie zasługuje gazetka klasowa, którą wykonałeś.
PRZEKAZYWANIE INFORMACJI RODZICOM |
INFORMACJE RODZICOM PRZEKAZUJEMY W NASTĘPUJĄCY SPOSÓB :
• przez kontakty bezpośrednie nauczyciela z rodzicami : zebrania ogólnoszkolne, klasowe, rozmowy indywidualne, zapowiedziane wizyty w domu ucznia, • kontakty pośrednie nauczyciela z rodzicami : rozmowy telefoniczne korespondencja listowna, adnotacje w zeszytach lub dzienniczku ucznia, • wszystkie kontakty z rodzicami odnotowujemy w dzienniku lekcyjnym na stronie „ kontakty z rodzicami „ lub „ wydarzenia z życia klasy „, • karty obserwacji zachowania uczniów, prace uczniów przekazywane są do wglądu rodzicom podczas wywiadówek szkolnych oraz indywidualnie w zależności od potrzeb, • karty obserwacji zachowania przekazywane są po zakończeniu semestru dyrektorowi szkoły. Karty te przechowywane są razem z pozostałą dokumentacją przebiegu nauczania w aktach szkolnych.
JAK OCENIAMY ZACHOWANIE UCZNIÓW ? |
OCENA ZACHOWANIA POWINNA UWZGLĘDNIAĆ : • funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym, • respektowanie zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych, • kulturę osobistą ucznia, • stosunek do obowiązków szkolnych, • dbałość o zdrowie swoje i innych, • zaangażowanie w życie klasy i szkoły, • ocenę z zachowania śródroczna i końcowa jest opisowa.
OCENA ZACHOWANIA NIE MOŻE MIEĆ WPŁYWU NA : • oceny z zajęć edukacyjnych, • promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły, • ocena z zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna.
OCENA ZACHOWANIA JEST : •wystawiana na podstawie prowadzonej przez wychowawcę obserwacji, której efekty odnotowywane są w semestralnych kartach obserwacji zachowania ucznia (załącznik 1), •ocena roczna z zachowania jest wynikiem prowadzonej obserwacji w ciągu dwóch semestrów, • w przypadku szczególnie rażących przypadków naruszenia norm współżycia wychowawca może obniżyć uczniowi ocenę z zachowania lub podwyższyć w przypadku szczególnie pozytywnych oddziaływań. •ocenę z zachowania wystawia wychowawca klasy po uwzględnieniu: 1. samooceny ucznia, 2. opinii wszystkich nauczycieli, 3. opinii klasy, 4. opinii pracowników szkoły.
SEMESTR ……
Załącznik 1 KARTA OBSERWACJI ZACHOWANIA UCZNIA
A - przestrzega maksymalnie wytyczonych norm, B - przestrzega umiarkowanie wytyczonych norm, C - nie przestrzega wytyczonych norm.
1.KULTURA OSOBISTA:
LP |
IMIĘ I NAZWISKO |
ZGODNIE PRACUJE W ZESPOLE |
JEST GRZECZNY I UPRZEJMY |
SZANUJE OSOBY Z NAJBL. OTOCZENIA |
DBA O ŁAD I PORZĄDEK |
DBA O HIGIENĘ OSOBIS. |
SZANUJE PRZYRODĘ |
DBA O BEZPIE. SWOJE I INNYCH |
CHĘTNIE POMAGA INNYM |
SZACUNEK DLA SYMOOLI NARODOW. |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.STOSUNEK DO OBOWIĄZKÓW SZKOLNYCH:
Lp |
Imię i nazwisko
|
Jest zdyscyplinowany obowiązkowy i pracowity |
Jest aktywny na zajęciach |
Dobre tempo pracy |
Wykonuje polecenia nauczyciela |
Dba o estetykę zeszytów i prac |
1 |
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
3.AKTYWNOŚĆ SPOŁECZNA:
Lp |
IMIĘ I NAZWISKO
|
BIERZE UDZIAŁ W ŻYCIU KLASY I SZKOŁY |
TROSZCZY SIĘ O WYGLĄD |
KLASY POTRAFI ZACHOWAĆ SIĘ NA UROCZYSTOŚCIACH |
1 |
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
DLA KLAS IV - VI
PO CO? |
DLACZEGO ? |
W JAKIM CELU ? |
DIAGNOZA:
• opis rozwoju osiągnięć ucznia, • rozpoznawanie indywidualnych potrzeb każdego ucznia, • porównanie efektów stosowania wybranych programów nauczania, • określenie efektywności stosowanych metod, • rozpoznawanie wpływu środowiska rodzinnego na przebieg procesu uczenia się. MOTYWACJA:
• stwarzanie sytuacji pozwalających na samodzielne rozwiązywanie powierzonych zadań zgodnie z możliwościami i stawianymi wymogami, • pobudzanie do aktywnego angażowania się w proces nauczania, • utożsamianie osobistych potrzeb, celów i zainteresowań z realizacją zadań szkolnych, • uświadomienie szansy własnego rozwoju oraz jego wpływu na dalsze losy uczniów.
UOGÓLNIENIE :
• porównywanie osiągnięć uczniów ze standardami dla całego etapu kształcenia, • uzyskanie informacji oraz przekazanie jej środowisku i instytucjom nadzorującym, • wyodrębnianie uczniów ze względu na ich predyspozycje do dalszego kształcenia.
ILE RAZY OCENIAMY ? |
KIEDY OCENIAMY ? |
ILE RAZY OCENIAMY ?
• rok szkolny dzieli się na dwa semestry letni i zimowy : - semestr zimowy : od 01 września do pierwszego dnia ferii zimowych, jednak nie dłużej niż do 31 stycznia, - semestr letni : od ostatniego dnia ferii zimowych, jednak nie później niż od 1 lutego do pierwszego dnia wakacji, • ocenianie bieżące: - zależnie od specyfiki zajęć edukacyjnych i przyjętych form pracy, - rytmicznie, - minimum trzy stopnie w semestrze.
KIEDY OCENIAMY ?
• ocenianie bieżące : -po zakończeniu działu programowego, -nie więcej niż jedna praca klasowa w ciągu dnia, -dwie prace klasowe w ciągu tygodnia, -jedno dyktando w ciągu miesiąca, -co najmniej dwie prace klasowe w ciągu semestru w zależności od specyfiki nauczanych zajęć edukacyjnych, • ocenianie śródroczne : - na koniec danego semestru zgodnie ze specyfiką nauczanych zajęć edukacyjnych, • ocenianie roczne: - na koniec roku szkolnego zgodnie ze specyfiką nauczanych zajęć edukacyjnych.
KOGO ? |
W JAKI SPOSÓB? |
JAK OCENIAMY ? |
KOGO OCENIAMY ?
• ucznia
W JAKI SPOSÓB ? • stosując sześciostopniową skalę ocen : 1 - niedostateczny 2 - dopuszczający, 3 - dostateczny, 4 - dobry, 5 - bardzo dobry, 6 - celujący. • ocenę słowną / pochwała , recenzja, wyróżnienie / • samoocenę ucznia.
JAK OCENIAMY ? • obiektywnie, • systematycznie, • diagnostycznie, • wg przyjętych norm i kryteriów, • z uwzględnieniem indywidualnych predyspozycji ucznia, • przy organizacji pracy dającej najbardziej efektywne możliwości oceniania.
CO OCENIAMY ? |
NASZE NARZĘDZIA |
CO OCENIAMY ?
• 5 - 15 minutowe sprawdziany z aktualnie przerobionego materiału. • 30 - 90 minutowe prace klasowe w postaci wypracowania, dyktanda, zadań, testów, sprawdzające osiągnięcia uczniów po zakończeniu danego działu, • testy semestralne i roczne uwzględniające dwie formy zadań : wielokrotnego wyboru i krótkiej odpowiedzi, • odpowiedzi ustne, • zadania domowe, • zeszyty przedmiotowe i zeszyty ćwiczeń, • prace dodatkowe, • aktywność ucznia, • samoocena, • praca w grupie, • nauczyciele mają prawo określenia innych wyników pracy ucznia wynikających ze specyfiki przedmiotu, np.: samodzielna praca twórcza, doświadczenia, projekty edukacyjne.
W PRZYPADKU UCZNIÓW UPOŚLEDZONYCH W STOPNIU LEKKIM
• należy zmniejszyć ilość wykonywanych na sprawdzianach i pracach klasowych zadań. Decyzję dotyczącą ilości zadań podejmuje nauczyciel uwzględniając opinię poradni psychologiczno – pedagogicznej oraz specyfikę nauczanego przedmiotu, • nauczyciel czyta i omawia wszystkie zadania, które na sprawdzianach pracach klasowych ma rozwiązać uczeń, • nauczyciel w czasie trwania sprawdzianu i pracy klasowej udziela wyjaśnień dotyczących rozwiązywanych zadań, • podczas odpowiedzi ustnych nauczyciel może udzielać uczniowi wskazówek i wyjaśnień.
W PRZYPADKU UCZNIÓW UPOŚLEDZONYCH W STOPNIU UMIARKOWANYM
Ocenianie uczniów jest ważnym elementem procesu nauczania. Powinno ono spełniać zarówno funkcję diagnostyczną (analiza i informacja o postępach ucznia), jak i motywacyjną (wspieranie pozytywnych tendencji w uczeniu się). Każde dziecko dysponuje indywidualnym poziomem wrodzonych zdolności intelektualnych, fizycznych i artystycznych. Zadaniem nauczyciela jest angażowanie wszystkich uczniów do aktywnego udziału w zajęciach z uwzględnieniem ich indywidualnych możliwości. Klasyfikowanie śródroczne ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym polega na okresowym podsumowaniu jego osiągnięć z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych oraz oceny zachowania. Klasyfikowanie roczne ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym polega na podsumowaniu jego osiągnięć w danym roku szkolnym z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych oraz oceny zachowania. Oceny bieżące i oceny klasyfikacyjne śródroczne i roczne dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym są ocenami opisowymi. Ocena z zachowania jest także oceną opisową. Ocenę semestralną i roczną przygotowuje zespół nauczycieli uczących. Ocenę podpisuje wychowawca klasy. Diagnozowanie i ocenę aktualnego stanu wiadomości i umiejętności ucznia ułatwiają różnego rodzaju metody diagnostyczne. Podstawową i jedną z najcenniejszych metod jest systematycznie prowadzona obserwacja. W dzienniku lekcyjnym nauczyciele na bieżąco odnotowują spostrzeżenia poczynione w czasie obserwacji oraz bieżącej kontroli wyników nauczania, stosując następujące symbole: A - wiadomości i umiejętności opanowane w stopniu bardzo dobrym, B - nieliczne błędy w wiadomościach i umiejętnościach, C - wiadomości i umiejętności wymagające ćwiczeń lub uzupełnienia, D -wiadomości i umiejętności nieopanowane. Zebrane w ten sposób informacje o uczniu pomogą nauczycielowi przy opracowywaniu semestralnej i rocznej oceny opisowej i planowaniu dalszych etapów pracy z uczniem.
W PRZYPADKU UCZNIÓW DYSLEKTYKÓW I UCZNIÓW DLA KTÓRYCH NALEŻY DOSTOSOWAĆ WYMAGANIA EDUKACYJNE • nauczyciel dostosowuje wymagania edukacyjne zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno – pedagogicznej, • uczniowie mogą mieć również dostosowane np.: czas pracy, zmniejszenie ilości prac pisemnych przy jednoczesnym zwiększeniu ilości odpowiedzi ustnych lub odwrotnie itp. w zależności od opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej.
JAK WYSTAWIAMY OCENY SEMESTRALNE I ROCZNE ?
Nauczyciele ustalający oceny semestralne i roczne stosuje następującą „Wagę ocen”:
• 5 - 15 minutowe sprawdziany z aktualnie przerobionego materiału – waga 2, • 30 - 90 minutowe prace klasowe w postaci wypracowania, dyktanda, testów, sprawdzające osiągnięcia uczniów po zakończeniu danego działu – waga 3, • testy semestralne i roczne uwzględniające dwie formy zadań : wielokrotnego wyboru i krótkiej odpowiedzi – waga 3, • odpowiedzi ustne – waga 2, • zadania domowe, zeszyty przedmiotowe i zeszyty ćwiczeń, prace dodatkowe, aktywność ucznia, praca w grupie – waga 1. Nauczyciele wychowania fizycznego, informatyki, zajęć komputerowych, którzy otrzymali od rodziców ucznia (prawnych opiekunów) pisemną opinię o ograniczonych możliwościach uczestnictwa ucznia w zajęciach wydaną przez lekarza specjalistę przekazują ją dyrektorowi szkoły. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z wymienionych zajęć na czas określony w opinii. Jeżeli czas zwolnienia ucznia z wymienionych wyżej zajęć uniemożliwia ustalenie semestralnej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej zamiast oceny wpisuje się słowo „zwolniony” lub zwolniona”.
PRZEKAZYWANIE INFORMACKI O OCENACH |
KOGO INFORMUJEMY ?
• uczniów o ocenach informujemy na bieżąco, • rodziców o ocenie informujemy co najmniej raz w miesiącu.
JAK INFORMUJEMY ?
• przez bezpośredni kontakt nauczyciela z rodzicami / zebrania, rozmowy, wizyta w domu ucznia /, • przez kontakt pośredni / korespondencja listowna, rozmowy telefoniczne, adnotacje w zeszytach przedmiotowych /.
INFORMACJA O OCENACH SEMESTRALNYCH I ROCZNYCH :
• na miesiąc przed planowanym posiedzeniem rady pedagogiczne uczeń i jego rodzice są informowani na piśmie o planowanej ocenie niedostatecznej semestralnej lub rocznej, informację wysyła wychowawca klasy, • informacja podpisana przez rodziców zostaje przekazana dyrektorowi szkoły, a następnie przechowywana przez rok w dokumentach szkolnych, • z pozostałymi ocenami / także z zachowania / uczeń i jego rodzice informowani są na tydzień przed planowanym posiedzeniem rady pedagogicznej, • przekazywane informacje zawierają także wskazówki dotyczące tego co uczeń może zmienić.
SPRAWDZIANY, TESTY, PRACE KLASOWE :
% wykonanego zadania |
Ocena |
35 - 49 |
Dopuszczający |
50 - 74 |
Dostateczny |
75 - 89 |
Dobry |
90 -100 |
Bardzo dobry |
100 + zadanie dodatkowe |
Celujący |
W przypadku uczniów z upośledzeniem w stopniu lekkim:
% wykonanego zadania |
Ocena |
15 - 40 |
Dopuszczający |
41 - 67 |
Dostateczny |
68 - 84 |
Dobry |
85 - 100 |
Bardzo dobry |
100 + zadanie dodatkowe |
Celujący |
SPRAWDZIANY ORTOGRAFICZNE :
Ilość błędów |
Ocena |
4 |
Dopuszczający |
3 |
Dostateczny |
2 |
Dobry |
1 |
Bardzo dobry |
0 |
Celujący |
W przypadku uczniów z upośledzeniem w stopniu lekkim:
Ilość błędów |
Ocena |
9 |
Dopuszczający |
7 |
Dostateczny |
5 |
Dobry |
3 |
Bardzo dobry |
0 |
Celujący |
W przypadku uczniów dyslektyków. Kryteria oceny pisemnych form wypowiedzi:
Opowiadanie (maksymalnie 9pkt.)
Realizacja tematu: 1. tekst jest zgodny z tematem: 1 pkt. 2. zachowana jest fabularyzacja; przyczynowo - skutkowy tok wydarzeń: 1 pkt. Kompozycja: 3. tekst ma trójdzielną kompozycję, zachowano właściwe proporcje między poszczególnymi częściami: 1 pkt. 4. tekst jest spójny, poszczególne części są ze sobą stylistycznie powiązane: 1 pkt. 5. zastosowano akapity odpowiednio do kompozycji pracy: 1 pkt. Język i styl: 6. trafnie dobrano środki językowe, m. in. słownictwo wskazujące na następstwo czasowe: 1 pkt. 7. zastosowano słownictwo poprawne pod względem językowym: brak powtórzeń, kolokwializmów, wulgaryzmów, wielosłowia (dopuszczalne cztery błędy): 1 pkt. 8. zdania są poprawne pod względem gramatycznym (dopuszczalne cztery błędy): 1 pkt. Zapis: 9. Pismo jest czytelne: 1 pkt.
Opis (maksymalnie l0 pkt.)
Realizacja tematu: 1. tekst jest zgodny z tematem: 1 pkt. 2. uwzględniono wszystkie elementy opisu: 1 pkt. Kompozycja: 3. dokonano selekcji materiału i logicznie uporządkowano tekst: 1 pkt. 4. zastosowano akapity odpowiednio do kompozycji pracy: 1 pkt. Język i styl: 5. zastosowano funkcjonalne środki językowe, pobudzające wyobraźnię czytelnika: 1 pkt. 6. zastosowano słownictwo oceniające: 1 pkt. 7. słownictwo jest różnorodne, nie powtarzają się zbyt często wyrazy typu: jest, ma: 1pkt.
8. zastosowano słownictwo poprawne pod względem językowym: brak powtórzeń, kolokwializmów, wulgaryzmów, wielosłowia (dopuszczalne cztery błędy): 1 pkt. 9. zdania są poprawne pod względem gramatycznym (dopuszczalne cztery błędy): 1 pkt. Zapis: 10. Pismo jest czytelne: 1 pkt.
Sprawozdanie (maksymalnie l0 pkt.)
Realizacja tematu: 1. tekst jest zgodny z tematem, podano niezbędne informacje na temat przytoczonych wydarzeń: Co się odbyło? Gdzie? Kiedy? Kto brał udział? Jaki był przebieg wydarzeń?: - podano wszystkie elementy: 2pkt. -pominięto jeden: 1 pkt. 2. dokonano trafnego wyboru najistotniejszego zdarzenia, zachowano logikę przyczynowo - skutkową: 1 pkt. 3. tekst zawiera ocenę prezentowanych wydarzeń, opis własnych wrażeń, przeżyć i refleksji: 1 pkt. Kompozycja: 4. przejrzyście zarysowano tok rozumowania, zachowano proporcje między poszczególnymi częściami tekstu: 1 pkt. 5. zastosowano akapity odpowiednio do kompozycji pracy: 1 pkt. Język i styl: 6. zastosowano słownictwo porządkujące wypowiedź i wskazujące na następstwo czasowe: 1 pkt. 7. zastosowano słownictwo poprawne pod względem językowym: brak powtórzeń, kolokwializmów, wulgaryzmów, wielosłowia (dopuszczalne cztery błędy): 1 pkt. 8. zdania są poprawne pod względem gramatycznym (dopuszczalne cztery błędy): 1 pkt. Zapis: 9. Pismo jest czytelne: 1 pkt.
Streszczenie (maksymalnie 12pkt.)
Realizacja tematu: 1. tekst jest zgodny z tematem: 1 pkt. 2. dokonano selekcji materiału, przedstawiono tylko najważniejsze wydarzenia: 1 pkt. 3. wydarzenia przedstawiono w porządku chronologicznym: 1 pkt. 4. uwzględniono związki przyczynowo — skutkowe: 1 pkt. 5. uwypuklono myśl przewodnią utworu: 1 pkt. Kompozycja: 6. tekst ma trójdzielną kompozycję, zachowano właściwe proporcje między poszczególnymi częściami: 1 pkt. 7. tekst jest spójny, poszczególne części są ze sobą stylistycznie powiązane: 1 pkt. 8. zastosowano akapity odpowiednio do kompozycji pracy: 1pkt. Język i styl: 9. wydarzenia przedstawiono za pomocą zwięzłego słownictwa, nie występują komentarze, opisy, oceny, cytaty itp.: 1 pkt. 10. zastosowano słownictwo poprawne pod względem językowym (dopuszczalne cztery błędy): 1 pkt. 11. zdania są poprawne pod względem gramatycznym (dopuszczalne cztery błędy): 1 pkt.
List (maksymalnie l0 pkt.)
Realizacja tematu: 1. list jest zgodny z tematem: 1pkt. 2. zachowano reguły należne formie listu (miejscowość, data, nagłówek, formuły grzecznościowe, podpis): 1 pkt. Kompozycja: 3. zastosowano kompozycję typową dla formy listu: zdania nawiązujące kontakt, określenie celu pisania listu, część właściwa, zakończenie — pożegnalna formuła grzecznościowa: 2pkt. 4. zastosowano akapity odpowiednio do kompozycji pracy: 1pkt. Język i styl: 5. celowo zastosowano środki językowe, stosownie do charakteru nadawcy i odbiorcy: 1 pkt. 6. zastosowano słownictwo poprawne pod względem językowym (dopuszczalne cztery błędy): 1 pkt. 7. zdania są poprawne pod względem gramatycznym (dopuszczalne cztery błędy):1 pkt. Zapis: 8. zastosowano wielką literę w zaimkach osobowych: 1 pkt. 9. pismo jest czytelne: 1 pkt.
Zaproszenie (maksymalnie 8pkt.)
Realizacja tematu: 1. uwzględniono niezbędne informacje: określenie adresata, nadawcy, podanie nazwy imprezy, czasu i miejsca: 2pkt. Kompozycja: 2. tekst jest zwarty, rzeczowy i precyzyjny: 1 pkt. 3. zachowano właściwy układ graficzny: 1 pkt. Język i styl: 4. zastosowano środki wyrazowe o charakterze perswazyjnym/grzecznościowym:1 pkt. 5. dostosowano styl do sytuacji komunikacyjnej: 1 pkt. 6. zastosowano słownictwo poprawne pod względem językowym, zdania są poprawne pod względem gramatycznym (dopuszczalne cztery błędy) 1 pkt. Zapis: 7. pismo jest czytelne: 1 pkt.
Zawiadomienie/ogłoszenie (maksymalnie 7pkt.)
Realizacja tematu: 1. tekst zawiera niezbędne informacje: kto? kogo? o czym? zawiadamia; kto ogłasza?, w jakim celu to czyni?, co jest przedmiotem zawiadomienia/ogłoszenia: 2pkt. Kompozycja: 2. tekst jest zwarty, rzeczowy i precyzyjny, zachowano właściwy układ graficzny: 1 pkt. Język i styl: 3. zastosowano słownictwo o charakterze perswazyjnym/ grzecznościowym:1 pkt. 4. dostosowano styl do sytuacji komunikacyjnej: 1 pkt. 5. zastosowano słownictwo poprawne pod względem językowym, zdania są poprawne pod względem gramatycznym (dopuszczalne cztery błędy): 1 pkt. Zapis: 6. pismo jest czytelne: 1 pkt.
Kartka pocztowa (maksymalnie 6pkt.)
Realizacja tematu, treść: 1. tekst jest zgodny z tematem: 1 pkt. 2. poprawnie zapisano adres, umieszczono podpis nadawcy: 1 pkt. Kompozycja: 3. tekst jest logicznie uporządkowany, graficznie wyodrębniono jego składniki: 1 pkt. Język i styl: 4. zastosowano słownictwo charakterystyczne dla kartki pocztowej, dostosowano styl do sytuacji komunikacyjnej: 1 pkt. 5. zastosowano słownictwo poprawne pod względem językowym, zdania są poprawne pod względem gramatycznym (dopuszczalne cztery błędy): 1 pkt. Zapis: 6. pismo jest czytelne: 1 pkt.
|