§ 9
1. Począwszy od klasy IV, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy z tych zajęć. W wyjątkowych przypadkach Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych. 1.1 Egzamin poprawkowy wyznacza się tylko do ocen rocznych w danym roku szkolnym. W przypadku gdy uczeń kwestionuje ocenę klasyfikacyjną śródroczną nie wyznacza się egzaminu poprawkowego. 1.2. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz z części ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, techniki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych. 1.3. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza Dyrektor szkoły do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Egzamin poprawkowy przeprowadza się w ostatnim tygodniu ferii letnich. 1.4. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą: • Dyrektor szkoły lub jego zastępca – jako przewodniczący komisji, • nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne jako egzaminujący, • nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne - jako członek komisji. Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku Dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z Dyrektorem tej szkoły. 1.5. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający w szczególności: • skład komisji, • termin egzaminu poprawkowego, • pytania egzaminacyjne, • wynik egzaminu poprawkowego oraz uzyskaną ocenę. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia. 1.6. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września. 1.7. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę, z zastrzeżeniem ust. 1.8. 1.8. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, Rada Pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.
ROZDZIAŁ IV
ORGANY SZKOŁY § 10
Organami szkoły są: Dyrektor szkoły, Rada Pedagogiczna, Rada Rodziców, Samorząd Uczniowski, Rada Szkoły. I. Dyrektora szkoły, powołuje Burmistrz Miasta i Gminy Dobrzyń n.Wisłą w trybie i na warunkach określonych w odpowiednich przepisach. 1.Zakres zadań, uprawnień i odpowiedzialności dyrektora szkoły: • kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-opiekuńczo-wychowawczą szkoły oraz reprezentuje ją na zewnątrz, • sprawuje nadzór pedagogiczny nad działalnością nauczycieli i wychowawców, • sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne, • przewodniczy Radzie Pedagogicznej oraz realizuje jej uchwały podjęte w ramach jej kompetencji, • dysponuje środkami finansowymi określonymi w planie finansowym szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, • jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i innych pracowników szkoły, decyduje w szczególności w sprawach: 1. zatrudniania i zwalniania nauczycieli i innych pracowników, 2. przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom oraz innym pracownikom szkoły, 3. wnioskowania w sprawie odznaczeń, nagród i wyróżnień dla nauczycieli i innych pracowników szkoły, 4. zatwierdzenia odbycia stażu przez nauczycieli ubiegających się o stopnie awansu zawodowego, • współpracuje w wykonywaniu swoich zadań z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców, Samorządem Uczniowskim, władzami oświatowymi oraz organem prowadzącym, • może w drodze decyzji skreślić ucznia będącego poza obowiązkiem szkolnym z listy uczniów, skreślenie takie następuje na podstawie decyzji Rady Pedagogicznej po zasięgnięciu opinii Samorządu Uczniowskiego, • kontroluje spełnianie obowiązku szkolnego i wydaje decyzje administracyjne w zakresie zezwolenia na spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą oraz przeprowadzenia egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych, • na wniosek dyrektora szkoły zaopiniowany pozytywnie przez Radę Pedagogiczną w uzasadnionych przypadkach uczeń objęty obowiązkiem szkolnym może zostać przeniesiony przez kuratora oświaty do innej szkoły, • opracowuje arkusz organizacyjny szkoły, • dokonuje oceny pracy nauczycieli, • stwarza warunki umożliwiające nauczycielom zdobycie stopni awansu zawodowego, • ma prawo używania pieczęci osobowej z tytułem dyrektora oraz pieczęci nagłówkowej szkoły, • rozstrzyga sprawy sporne i konflikty pomiędzy organami szkoły. II. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły realizującym statutowe zadania dotyczące kształcenia, wychowywania i opieki. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor szkoły. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole. 1. Rada Pedagogiczna w formie uchwał zaświadcza, opiniuje i wnioskuje w sprawach związanych z działalnością szkoły. 2. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy: • uchwalanie programów działających w szkole, w tym programu wychowawczego i programu profilaktyki szkoły, • zatwierdzanie planu pracy szkoły, • zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji, • zatwierdzanie wniosków stałych i doraźnych komisji powołanych przez radę, • ustalanie planu WDN, • podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole, • uchwalanie statutu szkoły i obowiązujących w szkole regulaminów oraz wewnątrzszkolnego systemu oceniania, • podejmowanie uchwał dotyczących przeniesienia ucznia do klasy równoległej, skreślenia ucznia z listy uczniów. 3. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności: • organizację pracy szkoły, w tym tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i poza lekcyjnych, • projekt planu finansowego szkoły, • szkolny zestaw programów nauczania, • wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień, • kandydatów do powierzenia im funkcji kierowniczych w szkole, • propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. 4. Rada Pedagogiczna zgodnie z własnym regulaminem może występować z wnioskami do Kujawsko – Pomorskiego Kuratora Oświaty w Bydgoszczy oraz organu prowadzącego o odwołanie z funkcji dyrektora szkoły. 5. Na prośbę Kujawsko – Pomorskiego Kuratora Oświaty w Bydgoszczy oraz organu prowadzącego opiniuje pracę dyrektora szkoły . 6. Szczegółowy zakres kompetencji Rady Pedagogicznej zawiera Regulamin Rady Pedagogicznej. III. Rada Rodziców stanowi reprezentację rodziców uczniów. Rada Rodziców i rada pedagogiczna współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci. Rada Rodziców może występować do dyrektora i innych organów szkoły, organu prowadzącego szkołę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły. Do kompetencje Rady Rodziców należy: 1. uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną: • programu wychowawczego szkoły obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowanego przez nauczycieli, • programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców, 2. opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły. Jeżeli rada rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z radą pedagogiczną w sprawie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły, program ten ustala dyrektor szkoły w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez dyrektora szkoły obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez radę rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną. 3. opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły. W celu wspierania działalności statutowej szkoły Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Wewnętrzną strukturę, tryb pracy, zasady wyborów oraz wydatkowania funduszy określa regulamin rady rodziców. IV. Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły. Samorząd może przedstawić Radzie Pedagogicznej oraz dyrektorowi szkoły wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczące realizacji podstawowych praw uczniów. Samorząd Uczniowski w szczególności ma prawo do: • zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami, • organizacji życia szkolnego, • redagowania i wydawania gazety szkolnej, • organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem szkoły, • wyboru nauczyciela pełniącego funkcję opiekuna samorządu, • prawidłowej organizacji życia szkolnego, umożliwiającego zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym, a możliwościami rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań. Samorząd Uczniowski opiniuje: • program wychowawczy szkoły i program profilaktyki szkoły, • może opiniować pracę ocenianych nauczycieli. Samorząd Uczniowski reprezentuje interesy uczniów w zakresie: • oceniania, klasyfikowania i promowania, • form i metod sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów, • przedstawiania radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi szkoły wniosków i opinii w zakresie praw uczniów z uwzględnieniem prawa odwołania się od nałożonych na uczniów kar regulaminowych. Samorząd Uczniowski opracowuje regulamin swojej działalności i przedstawia go do zatwierdzenia społeczności uczniowskiej. Szczegółowy zakres kompetencji zawiera Regulamin Samorządu Uczniowskiego. V. Rada Szkoły. 1. Powstanie rady szkoły organizuje Dyrektor Szkoły z własnej inicjatywy lub na wniosek Rady Rodziców. W skład Rady Szkoły wchodzą w równej liczbie: • nauczyciele wybrani przez ogół nauczycieli, • rodzice wybrani przez ogół rodziców. Rada powinna liczyć co najmniej sześć osób. W skład Rady Szkoły mogą wchodzić inne osoby niż reprezentujące nauczycieli, rodziców i uczniów. Kadencja rady trwa trzy lata. Można corocznie dokonać zmiany jednej trzeciej składu rady. W posiedzeniach Rady Szkoły może brać udział dyrektor, ale jedynie z głosem doradczym. Rada Szkoły bierze czynny udział w rozwiązywaniu problemów funkcjonowania szkoły. Może podejmować działania o charakterze opiniodawczo-doradczym. W celu wspierania działalności statutowej szkoły, Rada Szkoły może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek lub innych źródeł. 2.Rada Szkoły uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych szkoły, a także: • uchwalanie statutu szkoły, • przedstawia wnioski doraźne, opiniuje projekt planu finansowego szkoły, • może występować do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności szkoły, jej dyrektora lub każdego nauczyciela zatrudnionego w szkole, • opiniuje plan pracy szkoły, projekt innowacji i eksperymentów pedagogicznych oraz inne sprawy istotne dla szkoły, • z własnej inicjatywy ocenia sytuację szkoły i występuje z wnioskami do dyrektora, rady pedagogicznej, organu prowadzącego lub do wojewódzkiej rady oświatowej np.: w sprawie organizacji zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych. Zasady wydatkowania funduszy określa Regulamin Rady Szkoły.
ZASADY ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTÓW
§11 1. Działające w szkole organy w ramach swoich szczegółowych regulaminów określają konieczność współpracy z pozostałymi organami szkoły. 2. Funkcję nadrzędną w zakresie rozwiązywania ewentualnych sporów wynikłych pomiędzy poszczególnymi organami pełni dyrektor szkoły. 3. Podstawowymi formami rozwiązywania ewentualnych sporów stanowią działania: • Rozmowy i konsultacje zwaśnionych stron. • Negocjacje z udziałem dyrektora szkoły i przedstawiciela wskazanego przez zwaśnione strony organu szkoły. Negocjacje prowadzone przez grupę mediacyjną powołaną na wniosek dwóch podmiotów spośród następujących organów szkoły: • Dyrektor szkoły, • Rada Pedagogiczna, • Rada Rodziców, • Samorząd Uczniowski, • Rada Szkoły. W skład grupy mediacyjnej wchodzą: • Po 1 przedstawicielu zwaśnionych stron (w przypadkach dotyczących samorządu uczniowskiego opiekun samorządu i jego przedstawiciel), • po 1 przedstawicielu pozostałych organów szkoły, • po jednym przedstawicielu zakładowych organizacji związkowych. Członkowie grupy mediacyjnej wybierają ze swego składu przewodniczącego grupy, którego zadaniem jest prowadzenie obrad grupy mediacyjnej oraz protokolanta, którego zadaniem jest protokołowanie posiedzeń grupy mediacyjnej. Przewodniczącym i protokolantem grupy mediacyjnej, nie może być przedstawiciel zwaśnionej strony. Z posiedzeń grupy mediacyjnej sporządza się protokół podpisany przez wszystkich członków grupy. W przypadku braku rozstrzygnięcia sporu przez grupę mediacyjną dalsze działania mające na celu rozstrzygnięcie sporu przejmuje organ prowadzący szkołę. Wówczas przewodniczący grupy mediacyjnej zwraca się z prośbą do organu prowadzącego o podjęcie działań mających na celu rozstrzygnięcie sporu. 4. Dyrektor jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej, w związku z tym wykonuje uchwały, o ile są zgodne z prawem oświatowym. Wstrzymuje wykonanie uchwał sprzecznych z prawem, powiadamiając o tym fakcie organ prowadzący. 5. Rozstrzyga sprawy sporne wśród członków rady, jeżeli w regulaminie je pominięto. Reprezentuje interesy Rady Pedagogicznej na zewnątrz i dba o jej autorytet. 6. Bezpośrednio współpracuje ze społecznymi organami szkoły tj. Radą Rodziców. 7. Przyjmuje wnioski i bada skargi dotyczące nauczycieli i pracowników niepedagogicznych. 8. Jest negocjatorem w sytuacjach konfliktowych pomiędzy nauczycielami i rodzicami. 9. Dba o przestrzeganie postanowień zawartych w statucie szkoły, kierując się zasadami partnerstwa i obiektywizmu. 10. Wnoszone sprawy rozstrzyga z zachowaniem prawa oraz dobra publicznego, w związku z tym wydaje zalecenia wszystkim statutowym organom szkoły. 11. Jeżeli uchwała Rady Rodziców jest sprzeczna z prawem lub ważnym interesem szkoły, dyrektor szkoły zawiesza jej wykonanie w terminie określonym w Regulaminie Rady Rodziców, następnie uzgadnia z Radą Rodziców sposób postępowania w sprawie będącej przedmiotem uchwały. W przypadku braku uzgodnień dyrektor przekazuje sprawę do rozstrzygnięcia organowi nadzorującemu pracę szkoły.
WSPÓŁDZIAŁANIE ORGANÓW SZKOŁY
§12 1. W/w organom zapewnia się: • możliwość swobodnego działania w ramach swoich kompetencji określonych ustawą i szczegółowo w ich regulaminach, • możliwość rozwiązywania sytuacji konfliktowych wewnątrz szkoły, • możliwość bieżącej wymiany informacji pomiędzy organami szkoły o podejmowanych bądź planowanych decyzjach. 2. Dyrektor szkoły może zapraszać przedstawicieli Samorządu Uczniowskiego na posiedzenia Rady Pedagogicznej. 3. Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci przez rozmowy i spotkania indywidualne z rodzicami, zebrania Rady Rodziców, uwzględniając prawo rodziców do: • znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych w danej klasie i szkole, • znajomości przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów, • uzyskiwania w każdym czasie rzetelnej informacji na temat swego dziecka, jego postępów i przyczyn trudności w nauce, • uzyskiwanie informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci, • wyrażania i przekazywania organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy szkoły, • organizowanie stałych spotkań z rodzicami w celu wymiany informacji i dyskusji wychowawczych w ilości czterech do pięciu w ciągu roku. 4. Sprawy, które wymagają współdziałania dyrektora, Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców, Samorządu Uczniowskiego powinny być rozpatrywane przy udziale wszystkich zainteresowanych stron.
§13 W szkole może być utworzone stanowisko wicedyrektora szkoły zgodnie z podanymi zasadami: • stanowisko wicedyrektora powinno przypadać na nie mniej niż dwanaście oddziałów, • dyrektor szkoły, w porozumieniu z organem prowadzącym, biorąc pod uwagę warunki organizacyjne, może utworzyć stanowisko wicedyrektora w innym przypadku niż wskazany powyżej. Zakres kompetencji wicedyrektora: • zastępuje dyrektora w przypadku jego nieobecności, • przygotowuje projekt dokumentów zgodnie z przydziałem zadań w zakresie czynności, • sprawuje nadzór pedagogiczny nad przedmiotami zgodnie z zakresem czynności, • przygotowuje projekt oceny pracy nauczycieli nad pracą, których sprawuje nadzór pedagogiczny, • wnioskuje do dyrektora w sprawie nagród i wyróżnień oraz kar dla tych nauczycieli, których bezpośredni nadzoruje, • opracowuje materiały analityczne oraz ocenę dotyczącą efektów kształcenia i wychowania, • wykonuje inne czynności i zadania zlecone przez dyrektora szkoły zawarte w zakresie czynności. Jeżeli w szkole nie utworzono stanowiska wicedyrektora, dyrektor szkoły wyznacza z pośród członków Rady Pedagogicznej nauczyciela, który zastępuje dyrektora w przypadku jego nieobecności.
ROZDZIAŁ V ORGANIZACJA SZKOŁY § 14
Termin rozpoczynania i zakończenia zajęć szkolnych, przerw świątecznych oraz ferii określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego. Szkoła pracuje w cyklu dwusemestralnym. Pierwszy semestr trwa od początku roku do ferii zimowych, jednak nie później niż do 31 stycznia danego roku, drugi semestr od końca semestru I do zakończenia zajęć szkolnych. 1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły i arkusz organizacyjny wychowania przedszkolnego, opracowany przez dyrektora najpóźniej do 30 kwietnia każdego roku, uwzględniający szkolny plan nauczania ustalony na podstawie ramowego planu nauczania. Uczniowie niepełnosprawni realizują szkolny plan nauczania ustalony na podstawie ramowego planu nauczania dla szkoły podstawowej specjalnej. Arkusze organizacyjne zatwierdza organ prowadzący szkołę do 30 maja danego roku. Zmiany w arkuszach organizacyjnych wprowadza dyrektor szkoły za pomocą aneksów zatwierdzonych przez organ prowadzący. 2. W arkuszu organizacyjnym oddziału przedszkolnego i szkoły zamieszcza się w szczególności liczbę pracowników szkoły łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych dla poszczególnych etapów edukacyjnych oraz liczbę zajęć pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zajęć rewalidacyjnych, zajęć rewalidacyjno-wychowawczych i innych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę. Organ prowadzący szkołę może zwiększyć liczbę obowiązkowych zajęć edukacyjnych najwyżej o trzy godziny tygodniowo dla każdego oddziału w danym roku szkolnym. 3. W arkuszach organizacyjnych podaje się, w podziale na stopnie awansu zawodowego, liczbę nauczycieli ubiegających się o wyższy stopień awansu, którzy będą mogli przystąpić w danym roku szkolnym do postepowań kwalifikacyjnych lub egzaminacyjnych, oraz wskazuje się najbliższe terminy złożenia przez nauczycieli wniosków o podjęcie tych postępowań. 4. Uczestnictwo uczniów w zajęciach „Wychowanie do życia w rodzinie” i religii nie jest obowiązkowe. Decyzję dotyczącą uczestnictwa w wymienionych zajęciach podejmują rodzice dzieci i uczniów. Uczniowie lub dzieci, których rodzice nie wyrazili zgody na uczestnictwo w wymienionych zajęciach w czasie tych zajęć przebywają w świetlicy szkolnej. 5. Dla dzieci i uczniów niepełnosprawnych każdy etap edukacyjny może ulec wydłużeniu przynajmniej o jeden rok. 6. Szkoła może wprowadzać innowacje i eksperymenty pedagogiczne mające na celu poprawę jakości pracy szkoły lub podniesienie skuteczności kształcenia. Innowacje lub eksperymenty mogą obejmować całą szkołę, oddział lub grupę. Szczegółowe zasady organizacji działalności innowacyjnej i eksperymentalnej określają odrębne przepisy. 7. W uzasadnionych przypadkach, ze względu na indywidualne potrzeby edukacyjne dzieci i uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym, dyrektor szkoły, po uzyskaniu zgody organu prowadzącego, może zatrudnić pomoc nauczyciela. Dyrektor szkoły ustala zajęcia, w których uczestniczy pomoc nauczyciela. 8. W uzasadnionych przypadkach i z uwzględnieniem potrzeb rodziców szkoła organizuje zajęcia wychowawczo – opiekuńcze dla uczniów klas I – III w czasie ferii letnich i zimowych. Sposób organizacji zajęć ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym. 9. Nauczyciel oddziału przedszkolnego dwukrotnie przeprowadza diagnozę przedszkolną w celu dokonania analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole: w październiku przeprowadzana jest diagnoza wstępna, zaś na przełomie kwietnia i maja – diagnoza końcowa. Wyniki diagnozy nauczyciel przedstawia rodzicom. W razie potrzeb opracowuje program pracy wyrównawczej z dzieckiem. § 15
1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego realizują zajęcia edukacyjne o charakterze dydaktyczno - wychowawczym w toku, których odbywa się nauczanie w ramach zajęć edukacyjnych, bloków zajęć edukacyjnych lub kształcenia zintegrowanego zgodnych z odpowiednim ramowym planem nauczania i programem wybranym z zestawu programów dla danej klasy. Uczniowie niepełnosprawni realizują program nauczania dla szkoły podstawowej specjalnej. 2. Dla I i II etapu edukacyjnego dyrektor szkoły przydziela godziny do dyspozycji dyrektora. Dyrektor szkoły może występować do organu prowadzącego o zwiększenie ilości godzin dla każdego oddziału do 3 godzin tygodniowo z przeznaczeniem na: • zwiększenie obowiązkowych zajęć edukacyjnych, • realizację dodatkowych zajęć edukacyjnych z języka obcego, • realizację zajęć, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania. 3.Tygodniowy wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć religii ( etyki ) nie może przekroczyć: • w klasach I – III - 23 godziny łącznie, • w klasach IV - VI - 28 godzin łącznie. 4. W szkole podstawowej jest prowadzony oddział przedszkolny realizujący program wychowania przedszkolnego. Ustalając liczbę dzieci w oddziale przedszkolnym należy uwzględnić również warunki lokalowe szkoły. Liczba dzieci w oddziale przedszkolnym nie może przekraczać 25.
§ 16
1. Organizację zajęć edukacyjnych dla poszczególnych etapów edukacyjnych określa tygodniowy rozkład zajęć, ustalony przez dyrektora szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy. 2. Tygodniowy rozkład zajęć klasy I - III szkoły określa ogólny przydział czasu na poszczególne zajęcia wyznaczone ramowym planem nauczania, a szczegółowy rozkład dzienny ustala nauczyciel.
§ 17
1. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno - wychowawcze prowadzone w systemie klasowo - lekcyjnym oraz zajęcia zintegrowane w klasach I - III. Jednostkami organizacyjnymi w szkole są: oddziały, grupy oddziałowe, grupy międzyoddziałowe i grupy międzyklasowe. W oddziale przedszkolnym dopuszcza się prowadzenie zajęć w grupach międzyoddziałowych. 2. Liczba uczniów w klasach I – III nie powinna być większa niż 25. 3. Godzina lekcyjna trwa 45 minut, w uzasadnionych przypadkach może trwać od 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas pracy obliczony na podstawie ramowego planu nauczania. Godzina zajęć dydaktyczno-wyrównawczych i zajęć rozwijających uzdolnienia trwa 45 minut, godzina zajęć specjalistycznych – 60 minut. 4. Niektóre zajęcia np.: dydaktyczno - wyrównawcze, zajęcia komputerowe, koła zainteresowań, gimnastyka korekcyjno - kompensacyjna i inne mogą być prowadzone w grupach międzyklasowych. 5. Czas trwania w/w zajęć ustala się zgodnie z punktem 3. 6. Oddział powinien być dzielony na grupy na zajęciach z języków obcych, wychowania fizycznego, zajęciach komputerowych oraz na zajęciach na, których konieczne jest prowadzenie ćwiczeń. Zasady podziału na grupy są następujące: • na zajęciach komputerowych podział następuje dla oddziałów liczących powyżej 24 uczniów. Liczba uczniów w grupie nie może przekraczać liczby stanowisk w pracowni komputerowej, • obowiązkowe zajęcia z języka obcego prowadzone są w grupach liczących od 10 do 24 uczniów. • podział na grupy stosuje się przy prowadzeniu ćwiczeń dla oddziałów liczących powyżej 30 uczniów, • na zajęciach z wychowania fizycznego w klasach IV -VI grupy powinny liczyć od 12 do 26 uczniów, • na zajęciach z gimnastyki korekcyjno - kompensacyjnej od 2 do 5 uczniów, • na zajęciach dydaktyczno - wyrównawczych do 8 uczniów, • na zajęciach korekcyjno – kompensacyjnych do 5 uczniów, • na zajęciach logopedycznych do 4 uczniów, • na zajęciach socjoterapeutycznych i innych zajęciach o charakterze terapeutycznym dla uczniów z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne do 10 uczniów, • na zajęciach rozwijających uzdolnienia do 8 uczniów. 7. W szkole i w oddziale przedszkolnym organizowana i udzielana jest uczniom, rodzicom i nauczycielom pomoc psychologiczno– pedagogiczna. Pomoc udzielana uczniom polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb i rozwojowych, edukacyjnych oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych. Pomoc udzielana rodzicom i nauczycielom polega na wspieraniu ich w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększenia efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów. 8. W szkole działa zespół nauczycieli, wychowawców i specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem lub uczniem. Zadaniem zespołu jest planowanie i koordynowanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej na terenie szkoły, w szczególności: rozpoznawanie problemów ucznia, a także określanie form, sposobów i okresu udzielania mu pomocy psychologiczno – pedagogicznej, odpowiednio do dokonanego rozpoznania, z uwzględnieniem zaleceń zawartych w orzeczeniu czy opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej. § 18
Szkoła może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem szkoły, a poszczególnymi nauczycielami z zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą. § 19 1. Szkoła zapewnia uczniom możliwość i higieniczne warunki spożycia ciepłego posiłku. 2. Szkoła ustala indywidualną odpłatność za w/w posiłek w porozumieniu z organem prowadzącym z uwzględnieniem możliwości częściowego lub całkowitego zwolnienia uczniów, którzy potrzebują szczególnej opieki w zakresie żywienia. 3. Urząd Miasta i Gminy w Dobrzyniu n.Wisłą pokrywa koszt tego posiłku uczniom zakwalifikowanym przez Miejsko- Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Dobrzyniu n.Wisłą do korzystania z bezpłatnego „ dożywiania” w szkole. § 20 1.W szkole funkcjonuje biblioteka służąca realizacji: potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno - wychowawczo - opiekuńczych szkoły, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców oraz w miarę możliwości wiedzę o regionie. 2.Z biblioteki mogą korzystać: uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy szkoły wg regulaminu biblioteki. 3.Biblioteka funkcjonuje według ustalonego tygodniowego rozkładu zajęć. 4.Pomieszczenia biblioteki szkolnej powinny umożliwiać: • gromadzenie zbiorów, • korzystanie ze zbiorów. Godziny pracy biblioteki powinny być tak dostosowane, aby udostępniać swoje zbiory podczas trwania zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu. Pewne zadania związane z działalnością biblioteki szkolnej odbywają się w salach lekcyjnych. Za całokształt pracy biblioteki odpowiada nauczyciel bibliotekarz, do którego podstawowych obowiązków należy: • prowadzenie, ewidencja, klasyfikowanie, katalogowanie, selekcja i konserwacja zbiorów zgodnie z zasadami obowiązującymi w bibliotekarstwie, • zapewnienie właściwej organizacji udostępniania zbiorów, • udzielanie informacji oraz powiadomienie nauczycieli i uczniów o nowych pozycjach w księgozbiorze, • prowadzenie przysposobienia czytelniczego i inspirowanie pracy aktywu bibliotecznego, • analizowanie stanu czytelnictwa i przekazywania informacji i wniosków na zebraniach rady pedagogicznej, • prowadzenie różnych form propagandy i informacji wizualnej o książkach, • odpowiadanie za stan majątkowy i dokumentację pracy biblioteki, • koordynowanie prenumeraty dla potrzeb szkoły, a w szczególności nauczycieli i uczniów, • prowadzenie współpracy z wydawcami w zakresie dystrybucji podręczników dla uczniów. Organizację biblioteki szkolnej i zadania bibliotekarza określa regulamin biblioteki szkolnej . § 21
1. Świetlica szkolna prowadzi zajęcia opiekuńczo - dydaktyczno - wychowawcze. Jednostką pracy jest 60 minut. Grupa na zajęciach nie powinna liczyć więcej niż 25 uczniów. 2. Świetlica szkolna jest pracownią, która zapewnia opiekę uczniom pozostającym dłużej w szkole, zgodnie z odrębnym harmonogramem pracy opiekuna świetlicy. 3. Zakres czynności nauczyciela świetlicy jest następujący: • planowanie i organizowanie pracy wychowawczo - opiekuńczej, • opracowania planu pracy świetlicy, • czuwanie nad zdrowiem i troska o bezpieczeństwo uczniów, • utrzymywanie ścisłego kontaktu z dyrekcją i wychowawcami klas w celu prawidłowej realizacji zadań opiekuńczo - wychowawczych, • czuwanie nad bezpieczeństwem dzieci w czasie spożywania posiłków, • czuwanie nad bezpieczeństwem dzieci oczekujących na odwóz w miejscach wyznaczonych przez nauczyciela świetlicy, • prowadzenie zajęć dydaktycznych w świetlicy szkolnej, • udzielanie pomocy w nauce uczniom mającym trudności w uczeniu się, • wykonywanie innych prac zleconych przez dyrektora szkoły. Organizację pracy świetlicy szkolnej określa jej regulamin.
§ 22
Do realizacji celów statutowych szkoła posiada odpowiednie pomieszczenia zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o systemie oświaty: • izby lekcyjne, • salę gimnastyczną, • szatnię, • kuchnię, • pokój nauczycielski, • sekretariat, • boisko szkolne, • świetlicę, • bibliotekę.
WSPÓŁPRACA Z INSTYTUCJAMI ŚWIADCZĄCYMI POMOC SPECJALISTYCZNĄ UCZNIOM
§ 23
Szkoła celem zapewnienia prawidłowego rozwoju ucznia udziela mu wszechstronnej pomocy. Uczeń korzysta z różnych form: porad, opinii i orzecznictwa następujących osób i instytucji: pedagoga szkolnego, poradni pedagogiczno – psychologicznej, innych placówek specjalistycznych. 1. Współpraca szkoły z poradnią – pedagogiczno – psychologiczną polega na: • opiniowaniu, orzekaniu i kwalifikowaniu uczniów do takich form pomocy jak: • nauczanie indywidualne, • kształcenie specjalne, • wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, • indywidualne obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne, • zespoły wyrównawcze, • zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, zajęcia terapii pedagogicznej, • inne zajęcia specjalistyczne, • dostosowanie wymagań edukacyjnych do predyspozycji uczniów, • dostosowanie warunków sprawdzianu do predyspozycji uczniów, • bieżącym przeprowadzaniu, na wniosek rodziców ( prawnych opiekunów) badań pedagogiczno – psychologicznych celem określenia przyczyn trudności ucznia w uczeniu się i uzyskiwaniu zaleceń co do form pracy indywidualnej z uczniem, • bieżącym orzekaniu przez logopedę wad wymowy u uczniów oraz prowadzeniu ćwiczeń logopedycznych z uczniami w poradni, • wskazywaniu przez logopedę ćwiczeń korekcyjnych dla dzieci prowadzonych w domu pod kierunkiem rodziców, • zapraszaniu pracowników poradni na organizowane przez szkołę spotkania, warsztaty, szkolenia. 2. Do zadań pedagoga szkolnego należy: • rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych, • określanie form i sposobów udzielania uczniom (w tym uczniów z wybitnymi uzdolnieniami) pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb, • organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli, • podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego szkoły i szkolnego programu profi¬laktyki w stosunku do uczniów, z udziałem rodziców i nauczycieli, • wspieranie działań wychowawczych i opiekuńczych nauczy¬cieli, wynikających z programu wychowawczego szkoły i szkolnego programu profilaktyki, • planowanie i koordynowanie zadań realizowanych przez szkołę na rzecz uczniów, rodziców i nauczycieli w zakresie organizowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, • działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy material¬nej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej, • udział w różnych formach doskonalenia zawodowego organizowanego w szkole oraz przez instytucje wspomagające szkołę, • prawidłowe prowadzenie dokumentacji pedagogicznej. Zadania, o których mowa pedagog szkolny realizuje: a) we współdziałaniu z wychowawcami, nauczycielami, rodzicami (opiekunami prawnymi), organami szkoły i instytucjami pozaszkolnymi, b) we współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną i innymi poradniami specjalistycznymi. 3. Organizacja pomocy uczniom zagrożonym niedostosowaniem społecznym i z rodzin zaniedbanych wychowawczo wynika ze współpracy szkoły z takimi instytucjami jak: • Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Dobrzyniu n. Wisłą, • Rewir Dzielnicowy w Dobrzyniu n. Wisłą, • Sąd Rejonowy w Lipnie - Sąd Rodzinny i Kuratorzy Sądowi, • Parafia Rzymsko-Katolicka pod wezwaniem Podniesienia Krzyża w Grochowalsku.
PROGRAMY WSPIERAJĄCE DZIAŁALNOŚĆ WYCHOWAWCZO – OPIEKUŃCZĄ
§ 24
1.Całokształt działalności wychowawczej szkoły określa „Program Wychowawczy" uchwalany przez Radę Pedagogiczna w porozumieniu Radą Rodziców. 2. Celem wsparcia oddziaływań wychowawczych, szkoła współpracuje z następującymi instytucjami: 2.1 W zakresie edukacji ekologicznej z: • Włocławskim Centrum Edukacji Ekologicznej, • Urzędem Miasta i Gminy w Dobrzyniu n. Wisłą, • Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego w Zarzeczewie. 2.2 W zakresie pomocy społecznej z: • Urzędem Miasta i Gminy w Dobrzyniu n. Wisłą. • Miejsko-Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej. 2.3 W zakresie opieki zdrowotnej i profilaktyki: • Wiejskim Ośrodkiem Zdrowia w Grochowalsku, • Gminnym Ośrodkiem Zdrowia w Dobrzyniu n. Wisłą, • Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Lipnie, filia w Dobrzyniu n.Wisłą. 2.4 W zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz profilaktyki uzależnień i przeciwdziałaniu przestępczości nieletnich: • Komendą Powiatową Policji w Lipnie, • Rewirem Dzielnicowym w Dobrzyniu n. Wisłą. 2.5 W zakresie uczestnictwa dzieci w edukacji kulturowej: • Teatrem Impresaryjnym we Włocławku, • Multikinem we Włocławku, • Muzeum Etnograficznym we Włocławku, • Klubem Miłośników Ziemi Dobrzyńskiej w Dobrzyniu n. Wisłą, • Klubem „Żak” - sala historyczna w Dobrzyniu n. Wisłą, • Teatrem Dramatycznym w Płocku, • i innymi placówkami kulturalnymi miasta Włocławka, Płocka, Torunia. 2.6 W zakresie rozwijania umiejętności czytania: z Gminną Biblioteką w Dobrzyniu nad Wisłą, z Biblioteką Pedagogiczną we Włocławku, z Kujawsko- Pomorskim Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku. 2.7 W zakresie realizacji kalendarza imprez sportowych i działalności Uczniowskiego Klubu Sportowego „ Atut" • z Włocławskim Związkiem Lekkoatletycznym, • z Urzędem Miasta i Gminy w Dobrzyniu n. Wisłą, • ze Starostwem Powiatowym w Lipnie.
ROZDZIAŁ VI
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY § 25
1. W szkole zatrudnia się nauczycieli i pracowników obsługi. 2. Zasady zatrudniania, wynagradzania oraz organizację pracy nauczycieli i innych pracowników, o których mowa określają, • Regulamin Pracy, • Regulamin Wynagradzania, • Regulamin Wewnętrzny, • Uchwały Rady Miejskiej w Dobrzyniu n.Wisłą. 3. Obsługę finansowo – kadrową prowadzi organ prowadzący – Zespół Obsługi Szkół w Dobrzyniu n.Wisłą. 4. Do nauczania religii dyrektor zatrudnia nauczyciela skierowanego do pracy przez biskupa diecezjalnego. § 26
1. Nauczyciel prowadzący pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą, jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy czuwa nad bezpieczeństwem powierzonych mu dzieci i uczniów. 2. Zakres zadań, uprawnień i odpowiedzialności nauczyciela określają: • zakres czynności nauczyciela, • zakres czynności wychowawcy, • formalny przydział zajęć, wychowawstw, opiekuństw nad kołami, zespołami, organizacjami i izbami lekcyjnymi wyznaczony na początku roku szkolnego poprzez arkusz organizacyjny szkoły oraz wykaz zadań dodatkowych. 3.Zakres zadań nauczycieli realizowany jest przez: • osiąganie w optymalnym stopniu celów szkoły określonych w planach, poprzez realizację programów kształcenia, wychowawstw i opieki w powierzonych zajęciach edukacyjnych, klasach i zespołach, • bezstronne i obiektywne ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów oraz przeprowadzanie egzaminów, • organizację opieki i kształcenia dziećmi i ucznia niepełnosprawnego, o ile zachodzi taka potrzeba, • udzielanie dzieciom i uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych, • działanie zgodne z regulaminem Rady Pedagogicznej oraz Statutem Szkoły, • prowadzenie terminowo i prawidłowo dokumentacji pedagogicznej, • aktywne uczestnictwo w doskonaleniu zawodowym i samokształceniowym, • współpracę z rodzicami oraz organizacjami i instytucjami współdziałającymi ze szkołą, • przestrzeganie zasad etyki zawodu nauczycielskiego, • prowadzenie prawidłowego procesu dydaktycznego dzieci i uczniów, • wzbogacanie własnego warsztatu pracy, dbałość o pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny, • wspieranie swoją postawą rozwoju psychofizycznego dzieci i uczniów, ich zdolności i zainteresowań, • bezstronność i obiektywność w ocenie oraz sprawiedliwe traktowanie wszystkich dzieci i uczniów, • informowanie rodziców (prawnych opiekunów) oraz wychowawcę, dyrektora szkoły i Radę Pedagogiczną o warunkach i postępach dydaktyczno – wychowawczych dzieci i uczniów, • systematyczne kontrolowanie miejsca prowadzonych zajęć pod względem bhp i p.poż, zgłaszanie dyrektorowi wszystkich nieprawidłowości, • kontrolowanie obecności dzieci i uczniów na zajęciach, • pełnienie dyżurów zgodnie z harmonogramem, obowiązkami i zadaniami nauczyciela dyżurnego, • opracowanie planów wynikowych, przedmiotowego systemu oceniania, kryteriów oceniania, wymagań edukacyjnych, • uczestnictwo w pracy zespołów powołanych przez dyrektora szkoły. 4. Uprawnienia nauczyciela: • decyduje w sprawie doboru metod, form organizacyjnych, podręczników i środków dydaktycznych w nauczaniu swojego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, • decyduje o programie nauczania i treści prowadzonego przez siebie zespołu lub koła, • decyduje o ocenie bieżącej, semestralnej i rocznej swoich uczniów, respektując przy tym zasady określonych w Wewnątrzszkolnych Zasadach Oceniania, • ma prawo współdecydowania przy wystawianiu oceny zachowania uczniów, • ma prawo wnioskowania w sprawach : nagród i wyróżnień dla swoich uczniów, form pomocy materialnej i świadczeń dla swoich uczniów, form pomocy psychologiczno- pedagogicznej dla swoich uczniów, kar regulaminowych swoich uczniów, • ma prawo do awansu zawodowego na poszczególne jego stopnie: nauczyciel kontraktowy, nauczyciel mianowany, nauczyciel dyplomowany. 5. Praca nauczyciela podlega ocenie z wyjątkiem nauczyciela stażysty. 6. Nauczyciel odpowiada: • służbowo przed dyrektorem, kuratorem oświaty i organem prowadzącym za: • poziom wyników dydaktyczno- wychowawczych prowadzonych przez siebie zajęć edukacyjnych w klasach i zespołach, stosownie do realizowanego programu, możliwości uczniów oraz wymagań egzaminacyjnych, • stan warsztatu pracy, sprzętu i urządzeń oraz środków dydaktycznych jemu powierzonych, • służbowo, cywilnie lub prawnie przed władzami szkoły za: • tragiczne skutki wynikłe z braku swego nadzoru nad bezpieczeństwem • uczniów na zajęciach szkolnych, pozaszkolnych w czasie przydzielonych jemu dyżurów, • nieprzestrzeganie procedur postępowania po zaistnieniu wypadku ucznia lub w czasie działań na wypadek pożaru, • zniszczenie lub utratę elementów majątku i wyposażenia szkoły przydzielonych mu przez dyrektora szkoły, wynikające z nieporządku, braku nadzoru i zabezpieczenia. • służbowo i karnie za: • naruszenie tajemnicy służbowej, • naruszenie tajności obrad Rady Pedagogiczne i jej zespołów, • brak książeczki zdrowia z aktualnym orzeczeniem lekarskim, • szkalowanie dobrego wizerunku szkoły. 7. Do zadań nauczycieli należy poprawa zeszytów przedmiotowych oraz prac pisemnych uczniów. 8. W przypadku nieobecności dyrektora szkoły jego funkcję pełni powołany przez dyrektora inny nauczyciel. Jest on wtedy przełożonym służbowym wszystkich pracowników szkoły. Odpowiada za bezpieczeństwo osób i wyposażenia materialnego szkoły podczas nieobecności dyrektora szkoły. 9. Dyrektor spośród pracowników powołuje społecznego inspektora pracy, który: • bierze udział w okresowych kontrolach stanu bhp i p.poż w szkole, • przedstawia wnioski w zakresie poprawy warunków pracy, • kontroluje przestrzeganie w szkole prawa pracy, • bierze udział w pracach zespołów powypadkowych, • bierze udział w społecznych przeglądach warunków pracy. 10. Nauczyciel stażysta i nauczyciel kontraktowy w okresie odbywania stażu ma przydzielonego przez dyrektora szkoły opiekuna stażu, który ma obowiązek: • udzielić pomocy w przygotowaniu planu rozwoju zawodowego, • zapoznać młodego nauczyciela z podstawową dokumentacją szkolną, organizacją, zadaniami i zasadami funkcjonowania szkoły, prawem szkolnym, • zachęcać do studiowania literatury pedagogicznej i nowości wydawniczych, • udzielać (lub organizować) instruktażu w zakresie pisania planów wynikowych, kryteriów oceniania, konspektów i innych dokumentów dotyczących pracy pedagogicznej, • w praktyczny sposób dzielić się doświadczeniami w zakresie działań wychowawczych i opiekuńczych, • uczestniczyć jako obserwator w zajęciach prowadzonych przez nauczyciela odbywającego staż, • prowadzić zajęcia z uczniami obserwowane przez nauczyciela odbywającego staż, • sporządzić pisemną ocenę dorobku zawodowego nauczyciela odbywającego staż za okres stażu. § 27 Podstawową pracę wychowawczą w szkole prowadzą nauczyciele wychowawcy poszczególnych oddziałów wyznaczeni do ich prowadzenia poprzez ustalenia zawarte w przydziale wychowawstw uzgodnionych na początku każdego roku szkolnego. 1. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad dziećmi i uczniami, a w szczególności: • tworzenie warunków wspomagających rozwój dziecka i ucznia, proces jego uczenia się, • otoczenie indywidualną opieką każdego wychowanka, • przygotowania do życia w zespole, rodzinie, społeczeństwie z uwzględnieniem indywidualnego środowiska wychowawczego dziecka i ucznia, • inspirowanie i wspomaganie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole dzieci i uczniów oraz pomiędzy nimi, a innymi członkami społeczności szkolnej, • kształtowanie u dzieci i uczniów postaw samorządności i odpowiedzialności za własne postępowanie. 2. Współdziała z pedagogiem szkolnym i nauczycielami uczącymi w jego oddziale przedszkolnym lub klasie koordynując ich działania wychowawcze w zakresie: • organizowania indywidualnej opieki wobec tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka (dotyczy to zarówno dzieci i uczniów szczególnie uzdolnionych jak i dzieci i uczniów z różnymi trudnościami i niepowodzeniami), • realizacji założeń szkolnego i klasowego programu wychowawczego i profilaktyki, • realizacji wszelkiego typu działań i programów wyrównawczych i naprawczych, realizowanych przez poszczególne dzieci i uczniów. 3. Utrzymuje stały kontakt z rodzicami dzieci i uczniów w celu: • poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo-wychowawczych ich dzieci, • współdziałania z rodzicami tzn. okazywania im pomocy w ich działaniach wychowawczych wobec dzieci i otrzymywania od nich pomocy w swoich działaniach, • włączania ich w sprawy życia klasy i szkoły poprzez różne formy życia zespołowego, rozwijające jednostki, integrujące zespół uczniowski oraz ustalanie treści i formy zajęć tematycznych na godzinach z wychowawcą. 4. Prawidłowo i terminowo prowadzi dokumentację pedagogiczną oddziału i każdego dziecka lub ucznia, w szczególności: • adnotacje w „dzienniczkach”, • obserwacje pedagogiczne, • dziennik lekcyjny, • arkusze ocen, • odpowiednio wypełnione świadectwa szkolne, • dokumenty dotyczące wyróżnień, nagród i kar dla uczniów, • dokumenty potwierdzające kontakty z rodzicami uczniów. 5. Wychowawca: • współpracuje ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpatrywaniu potrzeb i trudności, także zdrowotnych, oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień dzieci i uczniów. Organizację i formy tej pomocy na terenie szkoły określają przepisy w sprawie zasad udzielania uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej, • współpracuje z kuratorem sądowym, • współpracuje z instytucjami wspierającymi statutową działalność szkoły w zakresie realizacji zadań opiekuńczych oraz programów profilaktycznych, • współpracuje z gimnazjum w zakresie przygotowania ucznia do kontynuacji dalszej nauki, • współpracuje i decyduje z samorządem klasowym uczniów i „ trójką klasową” o programie i planie działań wychowawczych na dany rok szkolny i cały etap edukacyjny. 6. Wychowawca klasy posiada następujące uprawnienia: • ma prawo do pełnienia funkcji wychowawcy danej klasy przez cały etap edukacyjny, • ma prawo do uzyskiwania pomocy merytorycznej oraz psychologiczno-pedagogicznej w swej pracy wychowawczej od dyrektora szkoły, a także instytucji i organizacji wspomagających funkcjonowanie szkoły, • ma prawo wnioskowania o rozwiązanie problemów opiekuńczo-materialnych, zdrowotnych oraz psychospołecznych swoich wychowanków do dyrektora szkoły, • ma prawo do ustalania oceny zachowania swoich wychowanków na koniec semestru oraz na koniec roku szkolnego zgodnie z wytycznymi Wewnątrzszkolnych Zasad Oceniania, • ma prawo do organizowania i pozyskiwania form, sponsoringu oraz darowizn na rzecz klasy bądź imprez klasowych, • ma prawo do pedagogizacji rodziców w aspekcie przyczyn trudności wychowawczych i dydaktycznych, • ma prawo organizowania działań z zakresu profilaktyki. 7. Wychowawca klasy odpowiada służbowo przed dyrektorami szkoły za: • osiąganie celów wychowawczych w swojej klasie, oddziale, • integrowanie wysiłków nauczycieli oraz rodziców wokół programu wychowawczego klasy i szkoły, • poziom opieki i pomocy indywidualnej dla swoich wychowanków będących w trudnej sytuacji szkolnej lub społeczno- wychowawczej, • realizację obowiązku szkolnego przez swoich wychowanków, • respektowanie przez swoich wychowanków praw i obowiązków ucznia, • prawidłowość i terminowość dokumentacji uczniowskiej swojej klasy. 8. Wychowawca klasy może być odwołany ze swojej funkcji przez dyrektora szkoły na łączny wniosek rodziców i uczniów ( w obydwu przypadkach musi zgłosić go co najmniej 2/3 stanu klasy) po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców i Samorządu Szkolnego oraz zbadania zasadności zarzutów. Odwołanie wychowawcy może nastąpić gdy wychowawca : • łamie statutowe prawa ucznia, co zostało udowodnione w postępowaniu wyjaśniającym, • nadużywa swoich praw realizując cele niezgodne z założeniami ustawy o systemie oświaty, • stosuje niezgodny ze statutem szkoły system kar i nagród, • został ukarany w postępowaniu dyscyplinarnym, • zrzeka się funkcji przyznając się do utraty zaufania wychowanków, • przebywa na długotrwałym zwolnieniu lekarskim lub urlopie uniemożliwiającym zapewnienie ciągłości oddziaływań wychowawczych. Dyrektor w czasie 2 tygodni ma obowiązek zbadać słuszność zarzutu rodziców, zasięgnąć opinii Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców i Samorządu Szkolnego oraz wydać decyzję, którą przekazuje trójce klasowej. Decyzja dyrektora szkoły jest ostateczna. 9. Praca wychowawcza prowadzona jest poprzez organizację imprez o charakterze klasowym, szkolnym i środowiskowym, wycieczki, biwaki, konkursy i inne. 10. Zadania wychowawcy mogą być realizowane poprzez rozmowy indywidualne, dyskusje, lub inne w zależności od wieku uczniów i ich propozycji. Spotkania indywidualne (w miarę potrzeb) z rodzicami uczniów mających trudności dydaktyczno wychowawcze, zebrania z rodzicami 2-3 razy w ciągu semestru.
ROZDZIAŁ VII
UCZNIOWIE SZKOŁY § 28
1.Dzieci w wieku 5 lat podlegają obowiązkowemu rocznemu przygotowaniu przedszkolnemu w oddziale przedszkolnym. 2. Obowiązkiem szkolnym są objęte dzieci, które kończą 6 lat, w danym roku kalendarzowym. 3.Do szkoły podstawowej uczęszczają uczniowie do dwunastego roku życia, jednak nie później niż do osiemnastego roku życia. 4.Dla dzieci i uczniów niepełnosprawnych okres nauki na każdym etapie edukacyjnym można wydłużyć co najmniej o jeden rok, zwiększając proporcjonalnie liczbę zajęć edukacyjnych.
§ 29
ZASADY REKRUTACJI UCZNIÓW 1. Szkoła przeprowadza rekrutację dzieci zgodnie z zasadą powszechnej dostępności. Szczegółowe zasady rekrutacji określa Regulamin rekrutacji do oddziałów przedszkolnych oraz klas pierwszych w Szkole Podstawowej im. Tadeusza Kościuszki w Krojczynie. 2. Liczbę miejsc w oddziale przedszkolnym i klasie I ustala dyrektor szkoły w arkuszu organizacji szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym. 3. W postępowaniu rekrutacyjnym do oddziału przedszkolnego biorą udział dzieci 5 -letnie zamieszkałe na terenie gminy Dobrzyń n.Wisłą. 3.1 Rodzice/prawni opiekunowie dzieci zamieszkałych poza terenem gminy Dobrzyń n.Wisłą. mogą ubiegać się o przyjęcie dziecka do oddziału przedszkolnego dopiero w postępowaniu uzupełniającym, które będzie prowadzane po zakończeniu postępowania rekrutacyjnego, jeżeli szkoła będzie dysponowała wolnymi miejscami. 3.2. Rodzic/opiekun prawny dziecka 5 -letniego zamieszkałego na terenie gminy Dobrzyń n.Wisłą winien złożyć w terminie od 01 do 31 marca danego roku w sekretariacie szkoły wniosek o przyjęcie dziecka do oddziału przedszkolnego wraz z oświadczeniem potwierdzającym spełniane określonych we wniosku kryteriów. 4. Do klasy I z mocy prawa w pierwszej kolejności przyjmowane są dzieci zamieszkałe w obwodzie szkoły. 4.1 Rodzic/opiekun dzieci prawny zamieszkałych w obwodzie szkoły winien złożyć w terminie od 01 do 31 marca danego roku w sekretariacie szkoły "Kartę zgłoszenia dziecka do klasy I". 4.2. Dzieci zamieszkałe poza obwodem szkoły mogą być przyjęte do klasy I po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego, jeżeli szkoła dysponuje wolnymi miejscami. 5. Informację o ilości wolnych miejsc w oddziale przedszkolnym i klasie pierwszej udostępnione będą do wiadomości rodziców w sekretariacie szkoły oraz wywieszone na drzwiach wejściowych do szkoły zgodnie z harmonogramem rekrutacji. 5.1. W postępowaniu uzupełniającym wraz z wnioskiem rodzic/opiekun prawny dziecka winien złożyć oświadczenia potwierdzające spełniane określonych we wniosku kryteriów. Przy rekrutacji dzieci w postępowaniu uzupełniającym brane są pod uwagę kryteria samorządowe ustalone przez Radę Miejską Dobrzyń nad Wisłą. 5.2 Imienne listy dzieci przyjętych i nieprzyjętych udostępnione będą do wiadomości rodziców w sekretariacie szkoły oraz wywieszone na drzwiach wejściowych do szkoły zgodnie z harmonogramem rekrutacji. Rodzice, których dzieci nie zostaną przyjęte do oddziału przedszkolnego lub klasy pierwszej będą mogli złożyć wniosek o uzasadnienie decyzji Komisji Rekrutacyjnej, w terminie 7 dni od dnia udostępnienia list do publicznej wiadomości i w terminie 5 dni od dnia złożenia wniosku winni otrzymać pisemne wyjaśnienie od Przewodniczącego Komisji Rekrutacyjnej. Na rozstrzygnięcie Komisji Rodzicowi przysługuje odwołanie do Dyrektora Szkoły w terminie 7 dni od dnia otrzymania uzasadnienia, natomiast na rozstrzygnięci Dyrektora Szkoły przysługuje prawo złożenia skargi do sądu administracyjnego.
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA
§ 30 1. Uczeń ma prawo do: • właściwie zorganizowanego procesu kształcenia zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej, opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo i ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej, • korzystania z pomocy doraźnej nauczyciela i wychowawcy, • życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym, • swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły, • poszanowania godności własnej w sprawach osobistych, rodzinnych i koleżeńskich, nietykalności osobistej, • rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów, • sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce (zgodnie z Wewnątrzszkolnymi Zasadami Oceniania), • pomocy w przypadku trudności w nauce, • korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego i zawodowego, • informacji z zakresu wymagań oraz metod nauczania, posiadania wiedzy na temat kryteriów ocen z przedmiotów (bloków przedmiotowych i zachowania), • reprezentowania szkoły w konkursach, zawodach i innych imprezach zgodnie ze swoimi możliwościami, • korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć pozalekcyjnych, • wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszanie się w organizacjach działających w szkole, • zwolnienia, w uzasadnionych przypadkach, z zajęć edukacyjnych obowiązkowych i dodatkowych na podstawie informacji rodzica (prawnego opiekuna) pisemnej, telefonicznej lub osobistej, przy czym zwolnienie pisemne jest dostarczane do wychowawcy, który sprawdza zgodność podpisu. 2. Uczeń ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w statucie szkoły, a zwłaszcza dotyczących: • zachowania się w każdej sytuacji w sposób godny młodego Polaka, • uczestniczenia w zajęciach edukacyjnych zgodnie z ramowym planem nauczania dla danej klasy oraz szkolnym planem nauczania, • wykorzystywania w pełni czasu przeznaczonego na naukę, rzetelnej pracy nad poszerzeniem swej wiedzy i umiejętności, systematycznego przygotowania się do zajęć szkolnych, • uczestniczenia, za zgodą rodziców, w wybranych przez siebie zajęciach dodatkowych ujętych w szkolnym planie nauczania oraz wyrównawczych lub indywidualnych przyznanych na podstawie opinii lub orzeczenia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Lipnie, • przebywania podczas pobytu w szkole w wyznaczonych przez nauczycieli, wychowawców i dyrektora miejscach i pomieszczeniach, • usprawiedliwiania, w ciągu siedmiu dni, nieobecności krótszej niż dwa tygodnie na zajęciach edukacyjnych, usprawiedliwienie powinno mieć formę pisemną i być podpisane przez rodzica ( opiekuna prawnego). Dopuszcza się również usprawiedliwienie nieobecności ucznia telefonicznie bądź osobiście przez rodzica ( opiekuna prawnego), • usprawiedliwiania nieobecności dłuższych niż dwa tygodnie następuje przez lekarza prowadzącego, • postępowania zgodnego z dobrem społeczności szkolnej, dbania o honor i tradycję szkoły, współtworzenia jej autorytetu, • godnego i kulturalnego zachowania się w szkole, w czasie zajęć edukacyjnych i dodatkowych oraz podczas przerw między zajęciami, a także poza szkołą, między innymi uczeń powinien: • w czasie zajęć zajmuje wyznaczone miejsce, nie wstaje, nie chodzi po klasie bez uzasadnionej przyczyny, • opuszcza salę lekcyjną jedynie w wyjątkowych sytuacjach, zawsze za zgodą nauczyciela, • nie przeszkadza nauczycielowi i kolegom w prowadzeniu zajęć, • wykonuje wszystkie polecenia nauczyciela, • odzywa się w sposó statut 28.08.2015.doc |