kontrast
A+ A-
Strona Szkoły Podstawowej w Krojczynie: www.dobrzyn.pl
 > Działalość szkoły Koncepcja pracy szkoły

Działalość szkoły Koncepcja pracy szkoły

Koncepcja Pracy Szkoły Podstawowej
im. Tadeusza Kościuszki w Krojczynie


na lata 2010-2015


Krojczyn, marzec 2011 r.


Koncepcja pracy Szkoły Podstawowej im. Tadeusza Kościuszki w Krojczynie na lata szkolne 2010-2015

 

Opracowano na podstawie:

1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego (Dz. U. z 2009 r. Nr 4 poz. 17)

2. Rozporządzenia MEN z dnia 7.10. 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2009 r. Nr 168, poz. 1324).
3. Statutu Szkoły Podstawowej m. Tadeusza Kościuszki w Krojczynie.

Naszym zadaniem jest wspieranie rodziny w procesie wychowania i nauczania, stwarzając uczniom optymalne warunki do prawidłowego, wszechstronnego rozwoju duchowego i intelektualnego. Jesteśmy po to aby:
     • nauczać, wychowywać i inspirować do mądrej wolności, 
     • podejmować wysiłek poznawczy i intelektualny,
     • rozbudzać ciekawość świata i otwartość na zmiany w nim zachodzące,
     • dopingować do różnorodnych twórczych inicjatyw,
     • kształtować poczucie odpowiedzialności za podjęte działania i przyjęte na siebie obowiązki,
     • uczyć obiektywnej oceny własnych poczynań,
     • rozwijać więzi interpersonalne, umiejętność pracy w zespole,
     • wpajać zasady tolerancji, poszanowania cudzej odmienności,
     • umacniać wiarę we własne siły, w realność sukcesu w różnych dziedzinach życia zgodnie z jednostkowymi predyspozycjami,
     • kształtować umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach,
     • wskazywać na interesujące formy spędzania wolnego czasu, sprzyjające wszechstronnemu rozwojowi dziecka i rozładowujące napięcia emocjonalne.

Cele naszej działalności

1. Przyswojenie przez uczniów podstawowego zasobu wiadomości na temat faktów, zasad, teorii i praktyki, dotyczących przede wszystkim tematów i zjawisk bliskich doświadczeniom uczniów.
2. Zdobycie przez uczniów umiejętności wykorzystywania posiadanych wiadomości podczas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów.
3. Wspieranie rozwoju intelektualnego, emocjonalnego, społecznego, etycznego, fizycznego i estetycznego.
4. Kształtowanie u uczniów postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie.

 

Do najważniejszych umiejętności zdobywanych przez ucznia w trakcie kształcenia
ogólnego w szkole należą:
1. Czytanie- umiejętność rozumienia, wykorzystywania i przetwarzania tekstów w zakresie umożliwiającym zdobywanie wiedzy, rozwój emocjonalny, intelektualny, moralny i społeczny.
2. Myślenie matematyczne- umiejętność korzystania z podstawowych narzędzi matematyki w życiu codziennym oraz prowadzenia elementarnych rozumowań matematycznych.
3. Myślenie naukowe- umiejętność formułowania wniosków opartych na obserwacji empirycznych dotyczących przyrody i społeczeństwa.
4. Umiejętność komunikowania się w języku ojczystym i w języku obcym, zarówno w mowie, jak i w piśmie.
5. Umiejętność posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno -komunikacyjnymi, w tym także dla wyszukiwania i korzystania z informacji.
6. Umiejętność uczenia się jako sposób zaspokajania naturalnej ciekawości świata, odkrywania swoich zainteresowań i przygotowania do dalszej edukacji.
7. Umiejętność pracy zespołowej.
8. Wspomaganie harmonijnego rozwoju psychofizycznego uczniów.
9. Wyposażenie uczniów w podstawowe umiejętności plastyczne i muzyczne.


Nasze zadania


1. Realizowanie programu nauczania skoncentrowanego na uczniu, na jego indywidualnym tempie rozwoju i możliwościach uczenia się.
2. Kształcenie umiejętności porozumiewania się językiem polskim, w tym dbałość o wzbogacenie zasobu słownictwa uczniów. Wypełnianie tego zadania należy do obowiązków każdego nauczyciela.
3. Przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym. Nauczyciele powinni stwarzać uczniom warunki do nabywania umiejętności wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, z zastosowaniem technologii informacyjno- komunikacyjnych, na zajęciach z różnych przedmiotów. Realizację zadania powinna wspomagać dobrze wyposażona biblioteka szkolna, dysponująca aktualnymi zbiorami, zarówno w postaci księgozbioru, jak i w postaci zasobów multimedialnych.
4. Edukacja zdrowotna, której celem jest kształtowanie u uczniów nawyku dbałości o zdrowie własne i innych ludzi oraz umiejętności tworzenia środowiska sprzyjającego zdrowiu.
5. Kształtowanie u uczniów postaw sprzyjających ich dalszemu rozwojowi indywidualnemu i społecznemu, takich jak: uczciwość wiarygodność, odpowiedzialność, poczucie własnej wartości, szacunek dla innych, kreatywność, przedsiębiorczość, kultura osobista, gotowość do podejmowania inicjatyw oraz do pracy zespołowej. Bardzo ważne jest kształtowanie postawy obywatelskiej, poszanowania tradycji i kultury narodu, a także poszanowania dla innych kultur i tradycji. Szkoła podejmuje odpowiednie kroki w celu zapobiegania wszelkiej dyskryminacji.
6. Respektowanie trójpodmiotowości oddziaływań wychowawczych i kształcących:
uczeń – szkoła – dom rodzinny. Obok zadań wychowawczych i profilaktycznych nauczyciele wykonują również działania opiekuńcze odpowiednie do istniejących potrzeb.


Wizja


Absolwent naszej szkoły umie odnaleźć się we współczesnym świecie, przestrzega zasad tolerancji i prawdziwej komunikacji oraz dąży do dalszego swojego rozwoju, wykorzystując zdobytą wiedzę i umiejętności.

Absolwent nauczania zintegrowanego na miarę swojego wieku jest:

1. Odpowiedzialny, obowiązkowy, solidny, co oznacza, że:
     • poznaje prawa i stara się podejmować obowiązki wynikające z roli ucznia w szkole i dziecka w rodzinie,
     • uczy się podejmowania odpowiedzialności za postępowanie własne i swój udział w pracach grupy,
     • stara się zrozumieć motywy zachowań rówieśników i hamo¬wać reagowanie na nie tylko emocjami,
     • dba o swój wygląd, higienę osobistą, wie jak unikać zagrożeń,
     • chętnie włącza się w życie klasy i szkoły.
2. Samodzielny, zaradny, otwarty, co oznacza, że:
     • przejawia własną aktywność w podejmowaniu różnych zadań na terenie szkoły i domu rodzinnego,
     • często pyta starszych, starając się zaspokoić własną ciekawość,
     • stara się planować swoje działania.

3. Uczciwy, prawy, prawdomówny, co oznacza, że:
     • poznaje normy zachowań obowiązujące w otoczeniu szkolnym i domowym, a zwłaszcza znaczenie szczerości i prawdomówności,
     • rozumie, że nie wolno realizować własnych potrzeb kosztem cudzych praw i interesów,
     • szanuje własność swoją i cudzą.
4. Kulturalny, taktowny, szanujący innych, co oznacza, że:
     • zna podstawowe zasady kulturalnego zachowania obowiązu¬jące w życiu codziennym i stosuje je,
     • uczy się szacunku dla symboli narodowych i religijnych i ro¬zumie, że są one ważne dla bliskich mu grup ludzi,
     • uczy się szacunku dla innych ludzi, również odmiennych pod różnymi względami (np. niepełnosprawnych) i stara się nie urazić ich swym zachowaniem,
    • nie używa słów obraźliwych i wulgarnych.

5. Krytyczny wobec siebie i innych, co oznacza, że:
    • umie rozpoznać sytuacje własnego niewłaściwego zachowania i skorygować je,
    • nie przechodzi obojętnie wobec cudzych niewłaściwych za¬chowań i stara się kulturalnie zwracać innym uwagę (np. w przypad¬ku niszczenia mienia czy obiektów przyrody albo znęcania się nad zwierzętami) lub unikać takich kontaktów.

 

Absolwent szkoły podstawowej, na miarę swego wieku, jest:


1. Odpowiedzialny, obowiązkowy, solidny, co oznacza, że:
    • zna swoje prawa w szkole i w domu i potrafi się upomnieć o ich przestrzeganie,
    • rozumie sens swoich szkolnych i domowych obowiązków i re¬alizuje je, czuje się odpowiedzialny za postępowanie własne i efek¬ty pracy swej grupy,
    • posiada własne zdanie o różnych sprawach i jest gotów pre¬zentować je innym, respektując ich prawo do odmienności w tym względzie,
    • dba o własny wygląd i higienę osobistą, zna zasady zdrowego trybu życia i stara się ich przestrzegać,
    • uczestniczy we wspólnych działaniach podejmowanych na te¬renie klasy i szkoły.
2. Samodzielny, zaradny, otwarty, co oznacza, że:
    • zna różne źródła zaspokajania swych zainteresowań i korzy¬sta z nich,
    • ma własne pomysły na rozwiązanie napotykanych problemów i wypróbowuje je w swych działaniach,
    • wykazuje znaczną konsekwencję w realizacji swych zamierzeń,
    • umie racjonalnie bronić swego zdania i nie ulega łatwo wpły¬wom innych.

3. Uczciwy, prawy, prawdomówny, co oznacza, że:
    • stara się zasłużyć na zaufanie innych wybierając drogę zacho¬wań szczerych i uczciwych,
    • umie przyznać się do zachowania nieuczciwego i gotów jest ponieść jego konsekwencje.
4. Kulturalny, taktowny, szanujący innych, co oznacza, że:
    • dobrze zna nawet złożone normy zachowania obowiązujące w jego środowisku szkolnym i domowym i stara się stosować do nich,
    • nie eksponuje swej osoby i swego zdania w sposób rażący innych,
    • używa języka uprzejmego i oddającego uszanowanie dla innych,
    • potrafi właściwie zachować się w różnych sytuacjach pozasz¬kolnych i pozadomowych (np. kino, teatr, muzeum, wycieczka w te¬renie czy do innego miasta).
5. Krytyczny wobec siebie i innych, co oznacza, że:
    • potrafi zachowanie własne i innych odnieść do systemu wartości obowiązujących nie tylko w społeczności lokalnej, ale też w naszym kręgu cywilizacyjnym i dostrzec ewentualne roz-bieżności,
    • z pewnym dystansem podchodzi do zalewu informacji płyną¬cych ze świata zewnętrznego, a zwłaszcza ze środków masowego przekazu i poddaje je krytycznej analizie,
   • odróżnia fikcję od świata realnego w przekazach medialnych.


Kadra szkoły


Nauczyciel Szkoły Podstawowej im. Tadeusza Kościuszki w Krojczynie winien prezentować wszystkie te cechy, które przyjdzie mu kształtować u swoich uczniów. Powinien być przede wszystkim:
    • otwarty – gotowy do przełamywania stereotypów w swoim zawodzie, poszukujący dróg porozumienia z uczniami, ich rodzicami i innymi nauczycielami, chętny do rozwijania swojego warsztatu pracy i poszukiwania nowych doświadczeń,
    • komunikatywny – gotowy do wysłuchania opinii innych ludzi, także uczniów. Umiejący i lubiący pracować w zespole.
    • kompetentny – dysponujący bogatą, wciąż aktualizowana wiedzą w swojej dziedzinie oraz szerokimi zainteresowaniami ogólnymi,
    • konkretny - potrafiący w syntetyczny sposób określić swoje oczekiwania i wymagania oraz dokonać rzeczowej oceny ich realizacji,
    • twórczy– umiejący stawiać sobie cele i dostosowywać do nich swoje działania, stale poszukujący i weryfikujący swoje pomysły.

Rada Pedagogiczna Szkoły Podstawowej im. Tadeusza Kościuszki w Krojczynie pracuje w zespołach przedmiotowych oraz innych tworzonych w miarę potrzeb.

Szczegółowa koncepcja pracy w oparciu o obszary

1.Opieka i wychowanie
Działania podejmowane przez nauczycieli, wychowawców, rodziców opisuje w sposób całościowy Program Wychowawczy Szkoły oraz Program Profilaktyki. Nauczyciele opracowują własne plany wychowawcze oparte na Programie Wychowawczym i Programie Profilaktyki, dostosowane do możliwości szkoły, priorytetów MEN i potrzeb środowiska rodzinnego uczniów. Programy te opracowywane są na dany rok szkolny. Programy te analizuje się po zakończeniu I semestru oraz modyfikuje w dowolnym czasie w miarę potrzeb. Przeprowadzone w stosunku do uczniów badania pozwalają na w miarę wnikliwe rozpoznanie potrzeb opiekuńczych uczniów, a następnie zapewnienie uczniom wszelkich możliwych form pomocy. Działania dotyczą głównie uczniów z rodzin niewydolnych wychowawczo oraz rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej. Szczegółowe plany działań na dany rok szkolny opracowują pedagog szkolny, wychowawcy, nauczyciele.Celem działań jest:
    • zapewnienie potrzebującym uczniom dożywiania oraz opieki w świetlicy szkolnej,
    • zorganizowanie dla potrzebujących uczniów dodatkowych zajęć indywidualnych, terapeutycznych, logopedycznych, dydaktyczno-wyrównawczych, korekcyjno-kompensacyjnych,
    • otoczenie szczególną opieką przez wychowawców, pedagoga szkolnego, dyrektora szkoły dzieci specjalnej troski, organizowanie współpracy szkoły z instytucjami zainteresowanymi problemami opieki, pomocy socjalnej i prawnej, a przede wszystkim środowiskiem rodzinnym ucznia.

Szkoła czyni starania, aby warunki uczenia się były atrakcyjne i bezpieczne. W szkole podejmowane są działania mające na celu profilaktykę zaburzeń zachowania. Nauczyciele realizują programy profilaktyczne oraz programy zajęć pozalekcyjnych o charakterze wychowawczym. Szkoła współpracuje z instytucjami wspierającymi j w działaniach wychowawczych. Szczegółowe plany działań na dany rok szkolny opracowują pedagog szkolny, wychowawcy. Opracowywane są regulaminy pomieszczeń, instrukcje postępowania na wypadek pożaru oraz procedury postępowania. Dokumenty te modyfikuje dyrektor szkoły, a w przypadku procedur powołany przez dyrektora szkoły zespół nauczycieli. Zmiany wprowadza się w dowolnym czasie w miarę potrzeb oraz w przypadku zmian w prawie. Uczniowie, nauczyciele i rodzice zapoznawani są z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi na terenie szkoły. Szczegółowy plan działań na dany rok opracowuje szkolny koordynator ds. bezpieczeństwa.

2. Kształcenie
Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły i arkusz organizacyjny wychowania przedszkolnego, opracowany przez dyrektora szkoły. Przeprowadzone w stosunku do uczniów badania pozwalają na w miarę wnikliwe rozpoznanie potrzeb edukacyjnych uczniów, a następnie zapewnienie uczniom wszelkich możliwych form pomocy. Arkusz organizacji szkoły i arkusz organizacyjny wychowania przedszkolnego modyfikowany jest w miarę potrzeb w danym roku szkolnym.
Realizując funkcję dydaktyczną szkoła opiera się na programach nauczania poszczególnych przedmiotów. Zasady postępowania zawarte są w procedurze wyboru programów nauczania. Zestaw obowiązujących w szkole programów nauczania podlega ewaluacji i modyfikacji zgodnie z procedurą. Zasady i sposoby oceniania, klasyfikowanie i promowania uczniów opisują w sposób całościowy Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania. WZO podlegają ciągłej ewaluacji, tak, by sposoby oceniania były zgodne z zapisem w statucie i uwzględniały wymagania ujęte w odpowiednich aktach prawnych. Ponadto w szkole na dany rok szkolny ustalane są sposoby diagnozowania i oceny poziomu pracy dydaktycznej szkoły. Działalność szkoły w tym zakresie oparta jest również na obowiązujących w szkole procedurach.
Szkoła przystąpi do realizacji projektów unijnych w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego podnoszących osiągnięcia edukacyjne uczniów.

3. Zarządzanie i organizacja.
Nauczyciele uczestniczą w różnych formach doskonalenia zawodowego, podnoszą swoje kwalifikacje i kompetencje zawodowe. Kadra pedagogiczna posiada kwalifikacje odpowiednie do zajmowanego stanowiska. Przydział przedmiotów nauczania i innych rodzajów prowadzonych zajęć jest zgodny z wyuczonymi specjalnościami wszystkich nauczycieli. Planowanie własnego rozwoju zawodowego staje się w szkole normą obowiązującą każdego nauczyciela. Zdobywanie wyższych stopni awansu zawodowego dokonywane jest z uwzględnieniem obowiązujących wymagań i zgodnie z określoną procedurą w tym zakresie. W szkole planuje się i prowadzi wewnętrzne doskonalenie nauczycieli uwzględniające jej potrzeby. Nauczyciele zaangażowani są w organizowane przez szkołę doskonalenie. Nowo zatrudnieni nauczyciele uzyskują pomoc i wsparcie merytoryczne. Wszystkie działania szkoły oparte są na wynikach pracy zespołów nauczycieli do tego powołanych lub całej rady pedagogicznej. W szkole istnieje plan doskonalenia nauczycieli, w którego tworzenie zaangażowani są wszyscy nauczyciele.

W szkole przewidywana jest stała poprawa warunków lokalowych oraz jej wyposażenia oraz wykonywanie. Planowane są:
    1. Pozyskiwanie środków na zakup tablic interaktywnych i sprzętu komputerowego.
    2. Pozyskiwanie środków na doposażenie stołówki szkolnej.
    3. Wymiana pieca c.o w kotłowni szkolnej.
    4. Wymiana pokrycia dachowego w segmencie sali gimnastycznej.
    5. Zakup pomocy dydaktycznych.
    6. Wzbogacanie księgozbioru biblioteki szkolnej.
    7. Wzbogacanie bazy szkoły o nowe meble i sprzęt sportowy.
    8. Realizacja Programu Rządowego „Szklanka mleka” oraz „Owoce w szkole”.

Krojczyn, 21.03.2011 r.


Uaktualnienie wrzesień 2014 r.

 
Działalość szkoły Koncepcja pracy szkoły.docx

Opublikowane przez: Administrator PBIP | Data wprowadzenia: 2015-02-06 16:11:54.
Data wprowadzenia: 2015-02-06 16:11:54
Opublikowane przez: Administrator PBIP
 
Dodatkowe Informacje:
.
Adres:
Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Krojczynie
ul. Krojczyn 17
87-610 Krojczyn
Dyrektor Szkoły
Elżbieta Zalewska
Kontakt:
Tel: (+48 54) 254-17-04
Fax: (+48 54) 254-17-04
e-mail: spkrojczyn@op.pl