kontrast
A+ A-
Strona Szkoły Podstawowej w Krojczynie: www.dobrzyn.pl
 > Regulamin Rady Pedagogicznej

Regulamin Rady Pedagogicznej

REGULAMIN RADY PEDAGOGICZNEJ
SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. TADEUSZA KOŚCIUSZKI
W KROJCZYNIE


Regulamin opracowano na podstawie art. 40, 41, 42 i 43 ustawy z dnia 7.IX.1991 r.( Dz. U. 2004/256/2572, 273/2703, 281/2781, 2005/17/141, 94/788, 122/1020, 131/1091, 167/1400, 249/2104, 2006/144/1043, 208/1532, 227/1658, 2007/42/273, 80/542, 115/791, 120/818, 180/1280, 181/1292, 2008/70/416, 145/917, 216/1370, 2009/6/33, 31/206, 56/458). o systemie oświaty, jako integralną część statutu szkoły.

1. Postanowienia ogólne:
    * Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły realizującym zadania wynikające ze statutu oraz innych regulaminów wewnątrzszkolnych.
    * Na swoich plenarnych i nadzwyczajnych posiedzeniach Rada - w formie uchwał - zatwierdza, opiniuje i wnioskuje w sprawach związanych z działalnością dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą i organizacyjną szkoły.
    * W skład Rady wchodzą: dyrektor, nauczyciele pełnozatrudnieni i niepełnozatrudnieni, nauczyciele świetlicy, pedagog szkolny – jako jej członkowie. Radą Pedagogiczną kieruje jej przewodniczący.
    * Przewodniczącym rady jest dyrektor szkoły.
    * W zebraniach lub w określonych punktach porządku zebrania mogą uczestniczyć z głosem doradczym lekarze, pielęgniarki, przedstawiciele komitetu rady rodziców, organu prowadzącego i sprawującego nadzór pedagogiczny lub inne osoby zaproszone przez przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady.

2. Podstawowe zadania rady pedagogicznej :
    1) planowanie i organizowanie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,
    2) okresowe i roczne i analizowanie oraz ocenianie stanu nauczania, wychowania i opieki a także organizacyjnych i materialnych warunków pracy szkoły,
    3) kształtowanie postaw obywatelskich, etycznych i zawodowych swych członków zgodnie z Konstytucją RP i Powszechną Deklaracją Praw Człowieka,
    4) organizowanie wewnętrznego samokształcenia i upowszechnianie nowatorstwa pedagogicznego,
    5) współpraca z rodzicami i opiekunami uczniów,
    6) współpraca z organem prowadzącym i nadzorującym szkołę,
    7) dbałość o wizerunek szkoły w lokalnym środowisku,
    8) współpraca z organizacjami wspierającymi pracę szkoły.


3. Uprawnienia rady pedagogicznej.

Do kompetencji stanowiących rady pedagogiczna należy:
    1) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
    2) zatwierdzanie rocznych planów pracy szkoły, po zaopiniowaniu ich przez radę szkoły,
    3) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole, po zaopiniowaniu ich przez radę szkoły,
    4) podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia z listy uczniów,
    5) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły.

Rada pedagogiczna opiniuje :
    1) organizację pracy szkoły, w tym tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
    2) projekt planu finansowego szkoły,
    3) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom nagród, odznaczeń i wyróżnień, także dla dyrektora szkoły,
    4) propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac, zajęć związanych bezpośrednio z organizacją procesu dydaktyczno-wychowawczego i opiekuńczego w ramach przysługującego nauczycielom wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

 

Ponadto :


Rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu szkoły albo jego zmiany i przedstawia do uchwalenia radzie szkoły.
Ma prawo do:
    1) występowania z wnioskami w sprawie doskonalenia organizacji nauczania i wychowania oraz w sprawach oceny pracy nauczyciela,
    2) eliminowania z programów nauczania zbędnej wiedzy faktograficznej oraz haseł programowych o charakterze uzupełniającym i pomocniczym,
    3) rada może występować z wnioskami do organu prowadzącego szkołę o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego ,
    4) może zgłosić spośród swoich członków pełnozatrudnionych kandydatów do powierzenia im funkcji kierowniczych w szkole,
    5) po uzyskaniu opinii samorządu uczniowskiego i rady rodziców, ustala szczegółowe kryteria oceny zachowania ucznia, tryb i zasady ustalania oraz tryb odwoławczy,
    6) realizuje zadania należące do kompetencji rady szkoły / w przypadku gdy nie została ona powołana /, a w szczególności : 
        * może występować do organu prowadzącego, dyrektora z wnioskami dotyczącymi sytuacji oraz stanu szkoły, a w szczególności w sprawach dotyczących organizacji zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych,
        * może występować z wnioskami do organu sprawującego nadzór pedagogiczny  o zbadanie i dokonanie oceny działalności szkoły, jej dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w szkole,

 

4. Obowiązki i uprawnienia przewodniczącego rady pedagogicznej. :


Przewodniczącym rady jest z urzędu dyrektor szkoły, który jest zobowiązany do:
    1) realizacji uchwał rady,
    2) tworzenia atmosfery życzliwości i zgodnego współdziałania wszystkich członków rady w podnoszeniu poziomu dydaktycznego, wychowawczego i opiekuńczego szkoły,
    3) oddziaływania na postawę nauczyciela, pobudzania go do twórczej pracy i podnoszenia kwalifikacji zawodowych,
    4) dbania o autorytet rady pedagogicznej, ochrony praw i godności nauczycieli,
    5) zapoznawania rady z obowiązującymi przepisami prawa szkolnego oraz omawiania trybu i form ich realizacji,
    6) przedstawianie radzie nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym ogólnych
wniosków wynikających ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacji o działalności szkoły,
    7) dokonywania analizy podejmowanych uchwał oraz wstrzymywania ich wykonania, jeżeli są one niezgodne z przepisami, o wstrzymaniu wykonania uchwały niezwłocznie informuje organ nadzorujący szkołę celem zajęcia przez ten organ stanowiska.

 

5. Członek rady jest zobowiązany do:

   1) współtworzenia, atmosfery życzliwości, koleżeństwa i zgodnego współdziałania wszystkich członków rady,
   2) przestrzegania postanowień prawa szkolnego oraz wewnętrznych zarządzeń dyrektora,
   3) czynnego uczestniczenia we wszystkich zebraniach, pracach rady i jej komisji, do których został powołany oraz w wewnętrznym samokształceniu,
   4) realizowania uchwał rady także wtedy, kiedy zgłosił do nich swoje zastrzeżenia,
   5) składania przed radą sprawozdań z wykonania przydzielonych zadań,
   6) przestrzegania tajemnicy obrad rady i tajemnicy służbowej.

6. Organizacja pracy rady:

   1) rada wykonuje swoje zadania zgodnie z rocznym planem pracy,
   2) rada obraduje na zebraniach plenarnych, w zespołach i w powołanych przez siebie komisjach nadzwyczajnych,
   3) zebrania plenarne organizowane są zgodnie z planem posiedzeń rady, przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym semestrze w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania bądź promowania uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych oraz w miarę potrzeb. Zabrania rady organizuje się w czasie pozalekcyjnym (w dniu, w którym odbywa się plenarne posiedzenie rady, dyrektor może zarządzić skrócenie lekcji),
   4) zebrania rady organizowane są na wniosek dyrektora, organu sprawującego nadzór pedagogiczny, organu prowadzącego szkołę albo co najmniej 1/3 członków rady,
   5) zebraniu nadzwyczajnym rady dyrektor powiadamia jej członków jeden dzień przed jej terminem,
   6) posiedzenia poświęcone klasyfikowaniu i promowaniu uczniów, bądź dotyczące wyłącznie problemów uczniów i nauczycieli danego etapu edukacyjnego, mogą być organizowane oddzielnie dla danego etapu edukacyjnego.

 

7. Zasady i tryb podejmowania uchwał:

   1) uchwały podjęte na zebraniach plenarnych są prawomocne, jeżeli zostały podjęte zwykłą większością głosów przy udziale, co najmniej 2/3 liczby członków rady,
   2) uchwały podjęte na nadzwyczajnych posiedzeniach rady są prawomocne, jeżeli zostały podjęte zwykłą większością głosów przy udziale, co najmniej 1/2 liczby członków rady.

 

8. Organizacja wewnętrzna rady pedagogicznej:

   1) rada powołuje w zależności od potrzeb stałe lub doraźne zespoły i komisje, których działalność może dotyczyć wybranych zagadnień statutowej działalności szkoły i pracy nauczycieli,
   2) pracą zespołu, komisji kieruje przewodniczący powołany przez radę lub komisję na wniosek przewodniczącego rady,
   3) komisja, zespół składa na zebraniu plenarnym sprawozdanie z wyników swojej pracy, formułując opinię lub wnioski do zatwierdzeniaprzez radę.

Nieobecność na posiedzeniu rady:
   1) członkowie rady usprawiedliwiają swoją nieobecność na posiedzeniu rady jej przewodniczącemu,
   2) nieusprawiedliwioną nieobecność członka rady na jej posiedzeniu należy traktować jako nieobecność w pracy ze wszystkimi tego konsekwencjami.

Dokumentacja rady pedagogicznej :
   1) z zebrania rady oraz z zebrania jej komisji sporządza się protokół w terminie 7 dni od daty zebrania, według poniższych zasad.
Protokół rady pedagogicznej należy sporządzić według poniższej struktury:
      - protokół rady pedagogicznej, załączniki, listy obecności, uchwały rady zapisuje się pismem komputerowym,
      - tytuł - np. Protokół z posiedzenia klasyfikacyjnego rady pedagogicznej w dniu ...
      - ustalenia formalne - np. ilość obecnych i nieobecnych, stwierdzenie quorum, zaproszeni goście w osobach:...
      - przyjęty porządek zebrania, (odnotować na czyj wniosek i o jaki punkt rozszerzono lub zmniejszono porządek obrad),
      - zapis treści obrad i przyjętych rozstrzygnięć, kolejno wg punktów porządku obrad, np. Ad. l):..., Ad. 2)... itd. Odnotowanie przebiegu zebrania po wyczerpaniu porządku obrad (wolne wnioski), w tej części protokółu protokolant przedstawia krótką informację dotyczącą realizacji poszczególnych punktów porządku zebrania. Wnioski, uchwały rady pedagogicznej, sprawozdania nauczycieli, wychowawców, przewodniczących zespołów nauczycielskich, sprawozdania dyrektora szkoły, listy obecności i inna dokumentacja przedkładana jest przewodniczącemu rady pedagogicznej na piśmie i stanowi załącznik do protokółu rady pedagogicznej. Uchwały rady pedagogicznej podpisuje jej przewodniczący, pozostałe załączniki przewodniczący rady pedagogicznej i nauczyciel- autor danego dokumentu.
      -zapis końcowy (np. „na tym przewodniczący obrad zakończył zebranie”, ewentualnie wpisać godzinę zakończenia obrad),
      - wykaz załączników do protokółu,
      -podpis protokolanta i przewodniczącego rady pedagogicznej.

Księga protokółów:
     - księgę protokółów tworzą wszystkie protokóły rady pedagogicznej dotyczące danego roku szkolnego, załączniki i uchwały rady pedagogicznej oraz lista obecności,
     - w danym roku szkolnym dyrektor gromadzi wszystkie protokóły rady pedagogicznej dotyczące tego roku szkolnego, załączniki i uchwały rady pedagogicznej oraz listy obecności. Po zakończeniu roku szkolnego tworzy z nich księgę : „Księga protokółów nr …..
     - oprawioną, opieczętowaną i podpisaną przez dyrektora księgę protokółów zaopatruje się klauzulą: „Księga ... zawiera ... stron i obejmuje okres pracy rady pedagogicznej od dnia ... do dnia ...”,

   2) członkowie rady zobowiązani są w terminie do 14 dni od sporządzenia protokołu do zapoznania się z jego treścią i zgłoszenia ewentualnych poprawek przewodniczącemu obrad; rada na następnym zebraniu decyduje o wprowadzeniu poprawek do protokołu,
   3) podstawowym dokumentem działalności rady są księgi protokołów,
   4) księgi protokołów należy udostępniać na terenie szkoły jej nauczycielom, uprawnionym przedstawicielom organu prowadzącego i nadzorującego szkołę, upoważnionym przedstawicielom związków zawodowych zrzeszających nauczycieli.

 

Regulamin Rady Pedagogicznej Szkoły Podstawowej im. Tadeusza Kościuszki w Krojczynie po wprowadzeniu poprawek został zatwierdzony dnia 15 czerwca 2009 r.


 
Regulamin Rady Pedagogicznej.DOC

Opublikowane przez: Administrator PBIP | Data wprowadzenia: 2015-02-07 10:58:32.
Data wprowadzenia: 2015-02-07 10:58:32
Opublikowane przez: Administrator PBIP
 
Dodatkowe Informacje:
.
Adres:
Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Krojczynie
ul. Krojczyn 17
87-610 Krojczyn
Dyrektor Szkoły
Elżbieta Zalewska
Kontakt:
Tel: (+48 54) 254-17-04
Fax: (+48 54) 254-17-04
e-mail: spkrojczyn@op.pl