Procedura postępowania w sytuacjach szczególnych zagrożeń związanych z paleniem papierosów, alkoholem, środkami odurzającymi i substancjami psychotropowymi w Szkole Podstawowej im. Tadeusza Kościuszki w Krojczynie
Na podstawie art. 10 pkt 4 Rozporządzenia MENiS z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem wprowadza się zasady postępowania w przypadkach określonych rozporządzeniem:
§ 1
Palenie papierosów.
1. Wobec ucznia, który pali papierosy w szkole podejmowane są następujące kroki: • o stwierdzonym przypadku palenia papierosów wychowawca informuje rodziców ucznia, • wychowawca w porozumieniu z pedagogiem prowadzi działania indywidualne mające na celu zmianę postaw ucznia.
§ 2
Alkohol i substancje odurzające i psychotropowe.
I. Postępowanie w przypadku stwierdzenia posiadania przez ucznia środków odurzających i substancji psychotropowych lub podejrzenia ich posiadania.
1. W opisanej sytuacji należy: • odebrać uczniowi podejrzaną środek lub substancję; • przekazać dyrektorowi szkoły lub jego społecznemu zastępcy zabezpieczony środek lub substancję wraz z informacją komu i w jakich okolicznościach ją zabrano; • poinformować o zaistniałym zdarzeniu pedagoga szkolnego i wychowawcę klasy, do której uczeń uczęszcza; • wychowawca klasy we współpracy z pedagogiem szkolnym przekazują informację o zdarzeniu rodzicom (opiekunom prawnym) ucznia; • dyrektor szkoły lub jego zastępca informują Posterunek Policji w Dobrzyniu n.Wisłą, a w sytuacji, gdyby obydwie wymienione osoby przebywały poza terenem szkoły czynność tą podejmuje pedagog szkolny, a w przypadku jego nieobecności wychowawca; • przekazać informację wraz z zabezpieczoną substancją policji. 2. Jeżeli uczeń odmawia oddania podejrzanego środka lub substancji osobie podejmującej interwencję należy natychmiast poinformować o tym dyrektora szkoły lub jego zastępcę oraz zwrócić się o pomoc do innej dorosłej osoby znajdującej się w pobliżu, a do czasu ich przybycia na miejsce zdarzenia nie dopuścić do samowolnego oddalenia się ucznia. 3. Jeżeli osoba wnosząca środek lub substancję nie jest uczniem Szkoły Podstawowej im. Tadeusza Kościuszki w Krojczynie należy doprowadzić ją do sekretariatu szkoły i bezzwłocznie powiadomić policję. 4. Osobami uprawnionymi do podjęcia interwencji są: • nauczyciele dyżurujący w czasie przerw śródlekcyjnych; • pozostali nauczyciele będący świadkami zdarzenia; • pracownicy obsługi szkoły podstawowej. 5. Z przebiegu interwencji sporządza się notatkę służbową, którą podpisują: • osoba lub osoby, które interweniowały; • pedagog szkolny; • wychowawca klasy; • dyrektor szkoły .
II. Postępowanie w sytuacji podejrzenia zażycia przez ucznia alkoholu, środka odurzającego lub substancji psychotropowej.
1. W przypadku podejrzenia, że uczeń znajduje się pod wpływem wyżej wymienionych środków lub substancji należy: • natychmiast podjąć działania mające na celu ratowanie życia i zdrowia ucznia, w szczególności powiadomić Ośrodek Zdrowia w Grochowalsku o potrzebie udzielenia pomocy lub oraz wezwać pogotowie ratunkowe; • w przypadku konieczności udzielenia pierwszej pomocy na terenie szkoły zwrócić się o pomoc do nauczycieli przeszkolonego w udzielaniu pierwszej pomocy: Pani Doroty Eichberger, Małgorzaty Chęckiej, Pana Mariusza Chylińskiego, Jacka Hencla . • następnie powiadomić należy o zdarzeniu dyrektora szkoły lub jego zastępcę, a w razie ich nieobecności pedagoga szkolnego; • dyrektor szkoły, jego zastępca lub pedagog szkolny powiadamiają o zdarzeniu Posterunek Policji w Dobrzyniu n.Wisłą oraz rodziców (opiekunów prawnych) ucznia. 2. Osobami uprawnionymi do podjęcia interwencji są: • nauczyciele dyżurujący w czasie przerw śródlekcyjnych; • pozostali nauczyciele będący świadkami zdarzenia; • pracownicy obsługi szkoły. 3. Osobami uprawnionymi do udzielenia pierwszej pomocy są: • nauczyciele mający przeszkolenie w zakresie udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej; • pielęgniarka szkolna. 4. Z przebiegu zdarzenia sporządza się notatkę służbową, którą podpisują: • osoba lub osoby, które interweniowały; • pedagog szkolny; • wychowawca klasy; • pielęgniarka szkolna lub nauczyciel udzielający pierwszej pomocy przedmedycznej; • dyrektor szkoły .
§ 3
Postępowanie mające na celu pomoc uczniowi zagrożonemu uzależnieniem: 1. Każda sprawa związana z sytuacją opisaną w procedurze § 1 i § 2 jest rozpatrywana indywidualnie. 2. Celem zapobieżeniu powstaniu nowej lub kontynuacji zaistniałej sytuacji jest ona omawiana na posiedzeniach rady pedagogicznej, na której przyjmuje się wnioski do dalszej pracy z uczniem i jego rodziną. 3.Uczeń, o którym mowa w § 2 obowiązkowo uczestniczy w indywidualnych zajęciach profilaktycznych prowadzonych przez pedagoga szkolnego. 4. Pedagog szkolny przygotowuje i przeprowadza także zajęcia dla rodziców (opiekunów prawnych) ucznia, o którym mowa w § 2 . 5. Celem pełnej diagnozy zaistniałego problemu pedagog szkolny ustala termin badania psychologiczno – pedagogicznego w Poradni PP w Lipnie. Wnioski do dalszej pracy określone w wyniku badania wdraża na terenie szkoły pedagog szkolny- dotyczy ucznia, którym mowa w § 2 . 6. Pedagog szkolny lub rada pedagogiczna może zobowiązać ucznia, którym mowa w § 2 i jego rodziców (opiekunów prawnych) do udziału w zajęciach prowadzonych przez wyspecjalizowaną placówkę. 7. W razie odmowy współpracy ze szkołą ze strony ucznia i jego rodziców (opiekunów prawnych) lub braku efektów pracy pedagog szkolny, w uzgodnieniu z dyrektorem szkoły kieruje sprawę do Sądu dla Nieletnich w Lipnie.
Procedura wchodzi w życie z dniem 1 września 2006 r.
Procedura postępowania w sytuacjach szczególnych zagrożeń związanych ze środkami odurzającymi i substancjami psychotropowymi.doc |